De verslavende werking van socialemedia-apps moet bestreden worden. Dat wil het Europees Parlement. Een initiatiefvoorstel daarover van Europarlementariër Kim van Sparrentak (GroenLinks) is op 12 december met een grote meerderheid aangenomen.
Het Europees Parlement wil regels tegen het verslavende ontwerp van apps als Facebook, Instagram, TikTok en YouTube. Bijvoorbeeld eindeloze scrollfuncties en het automatisch afspelen van video's. Aandachttrekkende functies, zoals likes en notificaties, moeten standaard uit staan. Gebruikers kunnen dan zelf kiezen welke notificaties ze wanneer willen ontvangen.
Volgens Van Sparrentak doen socialemediabedrijven er alles aan om gebruikers zo lang mogelijk op hun app te houden. Daardoor is iedereen constant afgeleid. 'Volgens sommige rapporten vertoont een op de vier jongeren zelfs kenmerken van smartphoneverslaving. Dit heeft grote gevolgen en werkt bijvoorbeeld depressie, aandachtsstoornissen en een laag zelfbeeld in de hand', zegt Van Sparrentak in een bericht van GroenLinks. De regels voor een niet-verslavend ontwerp van socialemedia-apps moeten helpen tegen smartphoneverslaving.
Nu het initiatiefvoorstel is aangenomen door het Europees Parlement moet de Europese Commissie aan de slag met een wetsvoorstel.
Bron: NOS; GroenLinks
Meer informatie
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Lees ook
-
Hoe houd ik mijn schermtijd in de hand?
Hoe houd ik mijn schermtijd in de hand?Voor wieJongerenHet is belangrijk om schermtijd in de hand te houden. Bewust mediagebruik en een normaal dagritme helpen om problemen te voorkomen.
-
Hoe help ik mijn kind op een gezonde manier media te gebruiken?
Hoe help ik mijn kind op een gezonde manier media te gebruiken?Voor wieOudersHet is belangrijk om je kind te begeleiden bij mediagebruik. Zorg ervoor dat mediagebruik bestaat naast andere activiteiten als school en sport.
-
Hoe pak ik mediaopvoeding binnen mijn organisatie aan?
Hoe pak ik mediaopvoeding binnen mijn organisatie aan?Voor wieProfessionalsMediaopvoeding binnen jouw organisatie moet starten met een visie. Het is belangrijk om vast te stellen hoe jouw organisatie tegen mediaopvoeding aankijkt.
-
Hoe praat ik met ouders over mediagebruik?
Hoe praat ik met ouders over mediagebruik?Voor wieProfessionalsHet is belangrijk om met ouders te praten over mediagebruik van hun kind. Als ze vragen hebben, maar ook als ze er niet bewust mee bezig zijn.