Eerste verbeteringen onderwijs na corona
Leerlingen op de basisschool leren weer net zo snel als voor de coronaperiode. Ook hebben minder studenten studievertraging of -uitval. Wel heeft een deel van de leerlingen en studenten nog steeds mentale problemen en zitten leerlingen qua basisvaardigheden nog niet op het gewenste niveau. Dat blijkt uit de vijfde voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs.
In 2022-2023, het tweede gewone schooljaar sinds corona, is er een kleiner verschil in leervertraging tussen leerlingen in het primair onderwijs met en zonder een kansrijke achtergrond. Corona had die kloof en daarmee de kansenongelijkheid vergroot. Het percentage leerlingen in het voortgezet onderwijs dat slaagt voor het eindexamen ligt weer bijna op het niveau van voor corona.
Het aandeel studenten met studievertraging in het vervolgonderwijs loopt terug. Dat geldt ook voor het aantal uitvallers in het mbo en wetenschappelijk onderwijs. In het hbo is de uitval van eerstejaarsstudenten nog wel hoger dan voor de coronaperiode.
Verbetering basisvaardigheden nodig
Al voor de scholensluitingen door corona waren basisvaardigheden reden tot zorg. Het NPO-rapport laat zien dat er nog steeds een behoorlijke afstand te overbruggen is totdat leerlingen op het gewenste niveau zitten. Daardoor komen nu nog te veel leerlingen van school zonder dat ze deze vaardigheden goed beheersen. Om dit te voorkomen krijgen vanaf 2026 alle scholen in het primair en voortgezet onderwijs structureel geld om de basisvaardigheden te verbeteren.
Emotionele problemen
Het percentage scholieren in het primair en voortgezet onderwijs met emotionele problemen groeit. Dit komt volgens de onderzoekers mede door de coronapandemie, maar ook door andere maatschappelijke ontwikkelingen en gebeurtenissen. Bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne, de klimaat- en woningcrisis en prestatiedruk.
Studenten hebben daarentegen steeds minder last van mentale problemen. Dit komt onder meer door de terugkeer van fysiek onderwijs. Ook keert hun motivatie steeds meer terug. Desondanks blijft aandacht voor studentenwelzijn belangrijk. Zeker voor studenten met serieuze mentale problemen heeft de coronacrisis een langdurig effect, aldus de onderzoekers.
Bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
Meer informatie
Bericht OCWVijfde voortgangsrapportage Nationaal Programma OnderwijsKamerbrief nadere uitwerking Nationaal Programma Onderwijs
Lees ook
-
Veelgestelde vragen over interventies en NPO
Veelgestelde vragen over interventies en NPOVoor wieProfessionalsBeleidsmakersWaar kunnen scholen en gemeenten op letten bij het kiezen van interventies voor het Nationaal Programma Onderwijs?
-
Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisis
Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisisDit rapport geeft een overzicht van veertig onderzoeken naar het effect van de coronaperiode op het mentale welbevinden van de jeugd.
-
Gedaald welbevinden, geknakt vertrouwen
Gedaald welbevinden, geknakt vertrouwenProfessionalsBeleidsmakersHet NJi keek samen met studenteninitiatief Lieve Mark naar de impact van de coronacrisis op het mentaal welbevinden van studenten.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.