Jongeren brengen hun dag door in verschillende leefdomeinen: de school, thuis, de wijk en online. Voor jongeren lopen deze leefdomeinen in elkaar over. Maar voor professionals die erin werken, zijn het meestal juist gescheiden werelden. Om jongeren goed te ondersteunen is het belangrijk dat het jongerenwerk goed samenwerkt met scholen. Hoe doe je dat? En wat is er nodig om het pedagogisch klimaat in de school te versterken?
Het belang van samenwerking tussen jongerenwerk en school
Voor docenten, mentoren en andere mensen die op scholen werken is het lastig om goed op de hoogte te zijn van het dagelijks leven van jongeren buiten de schoolmuren. Wat er online, thuis of in de wijk gebeurt, kan wel een grote impact hebben op jongeren. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin een jongere door een ruzie thuis of op straat minder goed slaapt, wat vervolgens in de les te merken is. Of wanneer een jongere online of in de wijk gepest wordt en daardoor misschien niet meer naar school durft.
Jongerenwerkers zijn actief in alle leefdomeinen van jongeren: in de wijk, online en in samenwerking met ouders, verenigingen of politie. Daardoor vangen ze signalen op over trends en ontwikkelingen buiten de school. Een jongerenwerker heeft ook een andere positie en rol tegenover jongeren dan een docent of mentor. Door het laagdrempelige en vrijwillige karakter hebben jongerenwerkers vaak een gelijkwaardigere relatie met een jongere. Hierdoor zijn sommige onderwerpen of gebeurtenissen makkelijker bespreekbaar dan op school. Daardoor kunnen jongerenwerkers soms ook een bemiddelende rol spelen tussen jongeren en school.
Jongerenwerkers kunnen met hun laagdrempeligheid en hun pedagogische blik een waardevolle aanvulling zijn op de kennis en expertise van een mentor of docent. Tegelijkertijd kunnen jongerenwerkers door hun zichtbare aanwezigheid binnen de school ook meer jongeren bereiken en eerder helpen. Daarnaast kunnen signalen van docenten of andere schoolmedewerkers makkelijker met de jongerenwerker gedeeld worden.
Vormen van samenwerking
Het lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam maakt onderscheid tussen jongerenwerk mét de school en jongerenwerk ín de school:
- Bij jongerenwerk mét de school werken de organisaties samen, maar is het jongerenwerk niet structureel actief binnen de school. Dan is er bijvoorbeeld een terugkerend overleg waarin signalen gedeeld worden, geven jongerenwerkers voorlichting op school of krijgen leerlingen huiswerkbegeleiding in een buurthuis of jongerencentrum.
- Bij jongerenwerk ín de school heeft het jongerenwerk bijvoorbeeld een eigen ruimte in het schoolgebouw waar jongeren terecht kunnen en gaan jongerenwerkers vanuit hun pedagogische rol tijdens de pauzes met jongeren in gesprek of geven ze hen individuele begeleiding.
Het organiseren van een goede samenwerking
Een samenwerking tussen jongerenwerk en onderwijs is niet automatisch succesvol doordat ze samen in hetzelfde gebouw zitten. Uit onderzoek zijn daarvoor verschillende werkzame elementen en randvoorwaarden bekend.
Wat werkt is:
- Partnerschap: beide partijen werken op een gelijkwaardige manier aan hetzelfde doel, waarbij duidelijk is wat de rollen en verantwoordelijkheden van de jongerenwerker en de school zijn.
- Afstemming: regelmatig wordt de aanpak besproken en worden signalen over elkaars werk gedeeld. De school heeft een vaste contactpersoon bij wie de jongerenwerker terechtkan.
- Bekendheid: leerlingen en personeel van de school zijn op de hoogte van de rol en aanwezigheid van het jongerenwerk.
- Toegankelijkheid: het jongerenwerk is voor de leerlingen en docenten goed bereikbaar en ze weten hoe ze er gebruik van kunnen maken.
De randvoorwaarden zijn:
- Structurele financiering: omdat het opbouwen van een goede samenwerking tijd kost, is een langdurige samenwerking en structurele financiering nodig.
- Draagvlak creëren en behouden: de waarde van de samenwerking moet op managementniveau worden onderschreven zodat het jongerenwerk gefaciliteerd wordt.
- Facilitering jongerenwerk: het jongerenwerk op school wordt ondersteund door het aanstellen van een vaste contactpersoon van de school en het beschikbaar stellen van ruimtes.
Meer over werkzame elementen en randvoorwaarden vind je in het onderzoek van lectoraat Youth Spot.
Inspirerende voorbeelden
Werk je op een school, bij een jongerenwerkorganisatie of bij een gemeente en ben je benieuwd wat er op andere plekken al gebeurt? Dit zijn inspirerende voorbeelden en ervaringsverhalen:
- In het interview Jongerencoach als veilig baken op school vertellen een schooljongerenwerker, gemeentelijk bestuursadviseur en leerlingbegeleider uit Arnhem over hun pilot met jongerenwerk binnen de school.
- Het lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam deelt in deze publicatie een aantal portretten waarin de samenwerking tussen jongerenwerk en onderwijs is vastgelegd.
- In Amsterdam loopt al een aantal jaren een pilot waarin jongerenwerkers bij verschillende middelbare scholen binnen het schoolgebouw actief zijn. Hun ervaringen en geleerde lessen na de eerste twee jaar zijn gebundeld in de publicatie Signaleren, verbinden, versterken.
Onderzoek naar jongerenwerk op school
Wil je meer lezen over onderzoek naar de samenwerking tussen jongerenwerk en onderwijs? Het lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam is hiermee bezig. Je vind er meer over op hun website.
Bronnen
- Rijnders, J., Manders, W., & Metz, J. (2021). Werkzame elementen en randvoorwaarden in de samenwerking tussen jongerenwerk en scholen voor voortgezet onderwijs. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 30(3), 17-36.
- Sarti, A., Manders, W., Metz, J., & Rijnders, J. (2019). Werkzame factoren in samenwerking jongerenwerk en voortgezet onderwijs die bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat: factsheet. Hogeschool van Amsterdam.
- Sarti, A., Manders, W., & Metz, J. (2019). Jongerenwerk en voortgezet onderwijs: partners in het versterken van schoolcarrières van jongeren: Praktijkvoorbeelden. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
Lees ook
-
Online jongerenwerk: hoe werk je met tieners in de digitale wereld?
Hoe werk je met tieners in de digitale wereld?Voor wieProfessionalsJongerenwerkers zijn steeds meer online actief. Maar hoe zet je online jongerenwerk eigenlijk op? Hier vind je antwoorden en tips.
-
ErvaringenWat op straat gebeurt, is voelbaar in de school.
Jongerenwerkers vertellen hoe ze samen met scholen pesten in en buiten school aanpakken.
-
De rol van jongerenwerk in gemeenten
De rol van jongerenwerk in gemeentenVoor wieBeleidsmakersWat mag je als gemeentelijk beleidsmaker van jongerenwerkers verwachten? En hoe kun je het jongerenwerk in de gemeente mogelijk maken?
-
Kinder- en jongerenwerk voor vluchtelingen
Kinder- en jongerenwerk voor vluchtelingenVoor wieProfessionalsWil je als kinder- of jongerenwerker gevluchte kinderen en jongeren oudersteunen? Lees hier wat je kunt doen.