Kwaliteitstoolkit voor de residentiële jeugdzorg

Een praktisch hulpmiddel dat residentiële jeugdzorgaanbieders in staat stelt de kwaliteit van de basiszorg te bespreken en te verbeteren.

Onderwerp: 
Residentiële jeugdhulp
Doel: 
Evaluatie
Leeftijd: 
12 tot en met 27 jaar

Doel

De kwaliteitstoolkit is een praktisch hulpmiddel dat jeugdzorgaanbieders in de residentiële jeugdzorg in staat stelt om de kwaliteit van de basiszorg te bespreken en te verbeteren. Specifiek zijn doelen opgesteld voor de jongeren en de pedagogisch medewerkers.

Zo zijn doelen voor de jongeren onder meer:

  • jongeren denken na en praten mee over de kwaliteit van verzorging en opvoeding in de residentiële jeugdzorg
  • jongeren komen tot een groepsactieplan van aanpak met actiepunten gericht op kwaliteitsverbetering op de groep
  • jongeren en pedagogisch medewerkers werken samen aan kwaliteitsverbetering op de groep

Doelen voor de pedagogisch medewerkers zijn onder andere:

  • informatie verzamelen over de kwaliteit van de hulpverlening
  • reflectie op huidige werkwijze
  • informatie aanleveren voor het jaarverslag
  • actiepunten aanleveren voor het afdelingsplan

Doelgroep

De doelgroep bestaat uit alle jongeren van 12 jaar en ouder op een residentiële groep, een gezinshuis of Kamertrainingscentrum (KTC). En daarnaast de pedagogisch medewerkers binnen één team en de gedragswetenschapper en leidinggevende die aan het team gekoppeld zijn.

Jeugdzorgaanbieders kunnen ook als doelgroep worden gezien: zij worden in staat gesteld om de kwaliteit van de basiszorg te verbeteren.

Materialen

  • Kwaliteitscriteria residentiële jeugdzorg
  • Vragenlijst voor jongeren
  • Vragenlijst voor pedagogisch medewerkers
  • Draaiboek voor jongeren
  • Draaiboek voor het team

Gebruik

De afname van de vragenlijst bij de jongeren wordt begeleid door een externe gespreksleider en de pedagogisch medewerkers die op dat moment in dienst zijn. De externe gespreksleider is bijvoorbeeld een medewerker van een andere groep of collega van een stafafdeling,

Het jongerendeel bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Introductie (10 minuten)
  • Een vragenlijst die later in dezelfde week wordt afgenomen (30 minuten)
  • Een groepsoverleg over de beste en slechtst beoordeelde kwaliteitscriteria en eerste voorstellen voor een groepsactieplan (60 minuten)
  • De pedagogisch medewerkers en jongeren bespreken samen hoe en wanneer zij een groepsactieplan gaan invullen en concretiseren (30 minuten)
  • In de maanden erna wordt wekelijks kort gevolgd of aan de actiepunten uit het groepsactieplan wordt gewerkt (5 tot 20 minuten)
  • Tweemaandelijkse evaluatie of de actiepunten van het groepsactieplan zijn behaald

Het onderdeel voor de pedagogisch medewerkers wordt begeleid door de behandelcoördinator van het team. Het invullen van de vragenlijst duurt voor hen dertig minuten, waarna het teamoverleg twee uur en een kwartier duurt.

Gebruik in Routine Outcome Monitoring (ROM)

Dit instrument wordt (nog) niet gebruikt om een Reliable Change Index (RCI) te berekenen. Een Reliable Change Index brengt voor een specifieke cliënt in kaart wat het effect is van de hulpverlening.

Niet beoordeeld door COTAN

Dit instrument is niet beoordeeld door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Deze commissie beoordeelt de kwaliteit van psychodiagnostische instrumenten in Nederland.

Let op: Dat een instrument niet is beoordeeld, zegt nog niets over de kwaliteit.

Bestellen en meer informatie

De Kwaliteitstoolkit kan hier worden gedownload:

Kwaliteitscriteria residentiële jeugdzorgVragenlijst voor jongerenVragenlijst voor pedagogisch medewerkersDraaiboek voor jongerenDraaiboek voor het team

Nederlands Jeugdinstituut
030 - 230 63 44
info@nji.nl