Doel
Doel is het voorkomen of beperken van emotionele- en gedragsproblemen bij kinderen van 4 tot en met 6 jaar na een scheiding. Er zijn vijf subdoelen:
1. Het kind heeft sociale steun ervaren doordat de groep een veilige en ondersteunende omgeving is.
2. Het kind kan gevoelens over scheiding herkennen, onder woorden brengen, bespreken, begrijpen, verwerken.
3. Het kind heeft inzicht in scheidingsgerelateerde thema's en minder misvattingen en onrealistische gedachten over de scheiding.
4. Het kind heeft betere probleemoplossende vaardigheden, zodat het om kan gaan met gevoelens en sociale problemen; Het kind heeft een positievere perceptie van zichzelf en het gezin.
Doelen kind
- Inzicht in eigen emoties en gedrag
- Kennis vergroten
- Inzicht in cognities
- Zelfvertrouwen vergroten en versterken eigenwaarde
- Communiceren over gevoelens
- Probleemoplossende vaardigheden
- Sociale steun en lotgenotencontact
- Loyaliteit
Doelen ouders
- Inzicht in eigen emoties en gedrag
Aanpak
- Groepsaanpak met een totale duur van twaalf weken
- Kind: twaalf bijeenkomsten van 45 minuten
- Ouders: 1 ouderavond
Onderwerpen die aan bod komen
- Impact van een scheiding
- Communicatievaardigheden
- Problemen
- Conflicten
- Gevoelens
- Gezin
- Aanvullende hulp
Gebruikte werkvormen
- Heldere doelen stellen en monitoring
- Probleemoplossende vaardigheden aanleren
- Positieve aandacht voor het kind zoals complimenten geven
- Modeling oftewel voorbeeldgedrag laten zien
- Sociale en communicatieve vaardigheden aanleren
Theoretische onderbouwing
De volgende theorieën maken onderdeel uit van de onderbouwing:
- Ontwikkelingstheorie Erikson: de reacties van het kind op een levensgebeurtenis worden geïnterpreteerd binnen de ontwikkelingstaken die het kind op grond van zijn leeftijd heeft.
- Ontwikkeltaken Wallerstein: zes extra taken voor kinderen die gerelateerd zijn aan scheiding in de periode tussen de actuele scheiding van de ouders en het volwassen worden.
- Balans-denken: centraal staat het evenwicht tussen risicofactoren en beschermende factoren in relatie tot het ontwikkelen van problematiek.
Stoere Schildpadden is gebaseerd op een module van het Children of Divorce Intervention Program van het Children's Institute in Rochester, Verenigde Staten. Het gedachtegoed van CODIP is gebaseerd op een tweetal theorieën: de ontwikkelingstheorie en het balans-denken.
Er heeft een procesevaluatie plaatsgevonden en veranderingsonderzoek. Resultaten van het onderzoek laten zien dat het programma effect heeft. Het programma is door de Erkenningscommissie Interventies erkend als 'Goed onderbouwd' en opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies.
Deskundigheid uitvoerders
Opleiding
Hbo. Men dient een Dappere Dino's-trainerlicentie te hebben.
Training
De training duurt 2 dagdelen, aanvullend op de basisopleiding Dappere Dino. Er vindt eenmalige telefonische intervisie plaats. Hercertificering is nodig na 2 jaar.
Niet geschikt als
- er geen schriftelijke toestemming is van beide (gezaghebbende) ouders
- er niet voldoende niveau van aanpassingsgedrag is
- de impulsbeheersing en leerbaarheid niet voldoende is om goed deel te kunnen nemen aan de groep
- er sprake is van ernstige gedragsproblemen
- er sprake is van ernstige emotionele problemen
- het kind licht verstandelijk beperkt is
- het kind therapie volgt
Meer weten?
Wil je meer weten over dit programma, waar het wordt uitgevoerd en wat de mogelijkheden voor aanmelden zijn? Meer informatie en contactgegevens vind je op: