Aan de slag met leerlingparticipatie in het basisonderwijs
De basisschool is voor kinderen dé plek om mee te praten, doen en beslissen over dingen die hen aangaan. Samen vormen basisschoolkinderen een groep van maar liefst 1,4 miljoen burgers wiens inbreng op dit moment nog te weinig wordt meegenomen. Als school kun je hierin een belangrijk verschil maken. Maar hoe doe je dat, leerlingparticipatie binnen de school verbeteren?
Het NJi onderzoekt, leert en ervaart dit onder andere in een werk-leertraject samen met tien basisscholen. Deze deelnemende scholen zijn, op basis van de eigen leervraag, aan de slag gegaan om leerlingparticipatie vorm te geven of verder te ontwikkelen.
Volg de ontwikkelingen
In dit magazine delen we de kennis die we gedurende dit project ophalen: tips, geleerde lessen, handvatten, valkuilen en achtergrondkennis. Alles wat basisscholen kan helpen bij het verbeteren van leerlingparticipatie op hun school. We blijven het magazine dus aanvullen met actuele kennis uit het project 'Leerlingparticipatie in het basisonderwijs'.
- Titel:
- Aan de slag met leerlingparticipatie in het basisonderwijs
- Auteur:
- Hummel van N., M. Loef, N. Luijckx
- Jaar van uitgave:
- Omvang:
- 8 pagina's
- Downloads of bestelmogelijkheid: