School-Wide Positive Behavior Support
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen bij leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.
- Erkend als:
- Effectief volgens eerste aanwijzingen
De effectiviteit van de interventie is aangetoond met een voor- en nameting. Er zijn twee studies beschikbaar, waarvan minimaal één is uitgevoerd in Nederland. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Jeugdzorg en psychosociale/pedagogische preventie
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Gedragsproblemen, Schoolklimaat, Sociale vaardigheden
- Leeftijd:
- 5 tot en met 17 jaar
- Doel:
- Preventie van problemen, Verminderen problemen
- Methode:
- Gecombineerde aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doel
Het doel van SWPBS is het creëren en versterken van een veilig leerklimaat, waarin het leerlingen lukt om zich zo te gedragen dat zijzelf en anderen goed tot leren kunnen komen.
Doelgroep
De uiteindelijke doelgroep zijn alle leerlingen, en daarmee alle klassen, in een school. Het kan gaan om scholen in het Primair Onderwijs (inclusief het Speciaal Basisonderwijs), het Speciaal Onderwijs, het Voortgezet Onderwijs en het Voortgezet Speciaal Onderwijs. De leerlingen zijn dus tussen de 4 en 18 jaar oud. De intermediaire doelgroep zijn alle volwassenen in de school die in contact komen met de leerlingen, dus zowel het onderwijzend als het niet-onderwijzend personeel.
Aanpak
SWPBS is een overkoepelende term voor een systematische en gelaagde gedragsaanpak, die bestaat uit een combinatie van het schoolbreed en preventief toepassen van een set gedragsbeïnvloedende technieken, het schoolbreed registreren/signaleren van ongewenst gedrag en het op maat inzetten van meer intensieve activiteiten voor leerlingen die iets extra's nodig hebben om zich goed te ontwikkelen op school.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
De commissie vindt SWPBS een sterke preventieve interventie, gestoeld op veel effectieve principes. De beschrijving op het werkblad is helder. Er is veel onderzoek naar SWPBS gedaan, met name bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Daarmee ziet de commissie eerste aanwijzingen voor effectiviteit voor kinderen in het regulier basisonderwijs. Voor gebruik in het SBO, SO, VO en VSO is SWPBS goed onderbouwd.
Meer informatie
Uitgebreide beschrijving
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met:
PI Research (Kenniscentrum SWPBS NL)
info [at] swpbs.nl (info[at]swpbs[dot]nl)
020 - 650 15 01