Verantwoording afleggen over geleverde zorg moet bijdragen aan verbetering van die zorg. Laat daarom professionals en bestuurders van zorgaanbieders bepalen hoe zij het beste verantwoording kunnen afleggen, adviseert de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS).
Zorgverleners zijn veel tijd kwijt aan vragenlijsten en administratieve rompslomp voor de verantwoording aan inkopers van zorg en toezichthouders, zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Dat moet fundamenteel anders, vindt de RVS. Het vertrekpunt moet niet degene zijn die verantwoording vraagt, maar degene die verantwoording aflegt, want die kent de praktijk beter. Dan draagt verantwoording bij aan een proces van leren en verbeteren in de zorg.
Zorgverleners kunnen bijvoorbeeld teamreflectie, visitatie, lerende netwerken en ervaringen van cliënten gebruiken om verantwoording af te leggen. Toezichthouders kunnen meer aansluiting zoeken bij de praktijk, bijvoorbeeld door 'professionele brigades' mee te nemen op inspectiebezoek. Inkopers van zorg doen er volgens de RVS goed aan om bij de inkoop meerjarige partnerschappen aan te gaan met zorgaanbieders, waarin ze samen bepalen wat goede zorg is.
Bron: Raad voor Volksgezondheid en Samenleving