Veel ouders worstelen met mediaopvoeding van kind

Driekwart van de ouders worstelt met de mediaopvoeding van hun jonge kind. Daarnaast is de tijd die jonge kinderen gemiddeld besteden aan beeldschermmedia sinds de coronacrisis met bijna een uur toegenomen. Dat blijkt uit het Iene Miene Media-onderzoek dat door Netwerk Mediawijsheid is gepubliceerd in het kader van de Media Ukkie Dagen, van 27 maart tot en met 3 april. 

Netwerk Mediawijsheid deed onderzoek naar het mediagebruik van kinderen tot 6 jaar en de manier waarop de ouders daarmee omgaan. Jonge kinderen zitten dagelijks gemiddeld 103 minuten achter een beeldscherm. Ze bekijken vooral televisieprogramma's, maar ook filmpjes op YouTube en dvd's. 

Het mediagebruik van jonge kinderen leidt tot veel opvoedvragen bij ouders. Acht op de tien ouders vragen zich af wat een gezonde schermtijd is. Ook worstelen ze met de vraag hoe ze hun kind iets anders kunnen laten doen dan beeldschermen gebruiken.

Mediaopvoeding

De meeste ouders gaan vaak niet samen met hun kind aan de slag met media. Ouders en opvoeders kunnen meer tijd besteden aan het begeleiden van hun kind in het gebruik van media. Deze mediaopvoeding is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat jonge kinderen bewust omgaan met hun mediagebruik. Hierdoor zullen jonge kinderen de informatie die ze via schermen te zien krijgen beter begrijpen en daar ook beter emotioneel afstand van kunnen nemen.

Coronacrisis en mediagebruik

Uit een Iene Miene Media-flitsonderzoek uitgevoerd door Netwerk Mediawijsheid blijkt dat jonge kinderen sinds de coronacrisis gemiddeld 2,5 uur besteden aan beeldschermmedia, bijna een uur meer dan normaal. Ze besteden vooral meer tijd aan filmpjes en online spelletjes, maar ook schoolwerk speelt een grote rol. Daarnaast blijkt dat ouders in deze periode minder streng zijn als het gaat om mediagebruik.

Bron: Netwerk Mediawijsheid; Iene Miene Media