Pesten op school is vaak een groepsproces

Pesten op school is vaak een groepsproces. Zo worden pesters vaak vrienden met andere pesters en zetten ze hun vrienden aan tot pesten. Dat blijk uit onderzoek waarop Ashwin Rambaran op 23 september promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Dat patroon is niet zichtbaar bij slachtoffers van pesten. Slachtoffers van dezelfde pester kiezen elkaar niet als vrienden, ontdekte Rambaran. En kinderen die bevriend zijn met een slachtoffer worden niet sneller slachtoffer van de pester.

Rambaran keek ook welke kinderen welke slachtoffers verdedigen. Kinderen verdedigen klasgenoten met wie ze een positieve band hebben, ook in klassen waar pesten veel voorkomt. Het ontwikkelen van positieve relaties tussen slachtoffers en hun klasgenoten, bijvoorbeeld door samenwerking bij een opdracht, biedt aanknopingspunten voor scholen om pesten tegen te gaan, concludeert Rambaran.

Rambaran gebruikte gegevens over controleklassen van het onderzoek naar het antipestprogramma KiVa. Dit zijn klassen die niet werken met het antipestprogramma.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen