Online onderwijs zorgt voor problemen bij studenten

Het gebrek aan fysiek onderwijs zorgt ervoor dat veel studenten last hebben van eenzaamheid en motivatieproblemen. Dat blijkt uit een onderzoek van ResearchNed in opdracht van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), waaraan 11.500 studenten meededen.

Het is voor het eerst dat er een grootschalig onderzoek is gedaan naar de manier waarop studenten thuisonderwijs tijdens de coronapandemie ervaren. Online onderwijs lijkt weinig invloed te hebben op hun cijfers, maar wel op hun gemoedstoestand. Veel studenten kampen met sociaal-emotionele problemen. Ook hebben ze last van eenzaamheid en merken ze dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat.

Online onderwijs

Sinds het begin van de coronapandemie, vindt het grootste gedeelte van het onderwijs op universiteiten en hogescholen online plaats. Dit was een flinke omschakeling voor zowel studenten als docenten. Bijna een derde van de studenten is ontevreden over het online onderwijs. Het gebrek aan sociale interactie met medestudenten is het grootste struikelblok. Het ISO maakt zich grote zorgen over de uitkomsten van het onderzoek en wil dat onderwijsinstellingen zo snel mogelijk kunnen opschalen naar meer fysiek onderwijs.

Exitstrategie

Volgens Tom van Yperen van het Nederlands Jeugdinstituut laat het onderzoek goed zien dat een aanzienlijk deel van de jongeren tussen de 18 en 23 jaar grote moeite heeft met de huidige situatie. 'Aan de situatie valt op zich niet zoveel te doen, al is het goed om nu al te kijken hoe we meer contact tussen studenten kunnen faciliteren. Het vraagt verder om een goed plan voor hoe het hoger onderwijs de komende tijd het weer openstellen van fysiek onderwijs vorm gaat geven. Daarbij is duidelijk dat er voor een groot deel van de studenten ruimte moet zijn om inhaalslagen te plegen en voor een ander deel om door te stomen. Het is belangrijk om in de exitstrategie met beide groepen rekening te houden.'

Bron: ResearchNed; Nederlands Jeugdinstituut