NJi en RUG stellen leerstoel pedagogische basis in
Amaranta de Haan is sinds 1 februari bijzonder hoogleraar Versterken van de pedagogische basis. De leerstoel is een samenwerking van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).
De pedagogische basis bestaat uit mensen en omgevingen die bijdragen aan gezond, veilig en kansrijk opgroeien voor alle kinderen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de kinderopvang, school, de sportclub en de speeltuin om de hoek. Maar ook het sociale netwerk van het gezin. Dit biedt ruimte voor ontwikkeling en steun in het dagelijks leven.
Naast bijzonder hoogleraar aan de RUG is De Haan ook expert opvoeden en ontwikkeling bij het Nederlands Jeugdinstituut. Bestuurder Rutger Hageraats vertelt waarom het NJi een leerstoel voor onderzoek naar de pedagogische basis instelt. 'In de praktijk van alledag geven allerlei mensen invulling aan de pedagogische basis: leerkrachten, medewerkers in de kinderopvang, speeltuinwerkers, alle mensen die betrokken zijn bij ouders en kinderen en die dagelijks samen kleine en grote vragen tegenkomen rond opvoeden en opgroeien. Betekenisvolle relaties zijn hierin essentieel. Die praktijk willen we meer zichtbaar maken en ondersteunen. Om vervolgens een ieder die hierin een rol vervult handelingsperspectief te bieden.'
Realistisch beeld
'Eigenlijk is er nog niet zo veel kennis over hoe je in de praktijk de pedagogische basis kunt versterken en hoe dit gezinnen kan ondersteunen. Wij willen hiermee ook een realistisch beeld geven van de pedagogische basis, omdat er hoge verwachtingen zijn van de bijdrage van de pedagogische basis aan de oplossing van maatschappelijke problemen. Zeker onder beleidsmakers.'
'Amaranta de Haan is een goede wetenschapper met oog voor de diversiteit van de samenleving. Ze heeft al veel onderzoek gedaan naar ouderschap. Als Nederlands Jeugdinstituut kunnen we haar wetenschappelijke expertise over het alledaagse opvoeden goed gebruiken.'
Combinatie van leerstoelen
'Deze nieuwe leerstoel sluit goed aan bij de bijzondere leerstoel die we vorig jaar hebben ingesteld: Intensieve pedagogische ondersteuning van gezinnen. Het lijken in de gangbare discussies misschien tegenhangers, aan de ene kant de pedagogisch basis en aan de andere kant de intensieve pedagogische thuishulp voor kinderen en gezinnen in kwetsbare situaties. Maar juist die combinatie is belangrijk. Een sterke pedagogische basis kan misschien voorkomen dat gezinnen intensieve thuishulp nodig hebben. En professionele hulp is alleen effectief als die aansluit bij de pedagogische basis en de beschermende factoren in het dagelijks leven benut. Met deze twee leerstoelen willen we de verbinding tussen wetenschap en praktijk versterken.'
Lees ook
-
Wat is de pedagogische leefomgeving?
Wat is de pedagogische leefomgeving?Wat is de pedagogische leefomgeving en waarom is deze zo belangrijk? Op deze pagina vind je meer informatie en voorbeelden.
-
Positieve ontwikkeling van jeugd
Positieve ontwikkeling van jeugdVoor wieProfessionalsBeleidsmakersWat zijn beschermende factoren die de positieve ontwikkeling van de jeugd bevorderen? Hier zie je de top 10 gevormd op basis van onderzoek.
-
Eigen kracht stimuleren
Eigen kracht stimulerenVoor wieProfessionalsBeleidsmakersDe eigen kracht van burgers is belangrijk bij het creëren van een sterke basis voor jeugd en ouders. Lees meer over hoe deze kracht kan worden gestimuleerd.
-
Opgroeien doe je samen
Opgroeien doe je samenProfessionalsBeleidsmakersDeze publicatie beschrijft wat we verstaan onder 'de pedagogische basis': alles wat bijdraagt aan het opgroeien van kinderen.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Pers
Ben je journalist? Dan kun je:
- je vraag stellen via pers [at] nji.nl (pers[at]nji[dot]nl)
- bellen met 030 - 23 06 349 (maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur)
- bellen met 06 - 25 66 07 57 (maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur)