Meer personeelstekort in jeugdhulp door corona

Personeel in de jeugdhulp is minder inzetbaar door ziekteverzuim en quarantainemaatregelen. Dat blijkt uit de vierde coronaquickscan van de Jeugdautoriteit, waaraan veertig grote aanbieders van cruciale jeugdhulp meededen.

Van de respondenten zei 50 procent in januari dat het op dat moment goed ging; in augustus was dat nog 80 procent. In augustus kon meer dan 80 procent de hulp leveren die nodig is; in januari was dat iets minder dan 80 procent. Zorg kan over het algemeen doorgaan, vaak via beeldbellen in combinatie met face-to-face contact. Door het personeelsverzuim loopt de werkdruk op.

80 procent van de respondenten verwacht na de pandemie een grote toestroom van nieuwe cliënten, vanwege uitgestelde zorg en de toegenomen stress bij kinderen en gezinnen.

Het ziekteverzuim in de jeugdhulp is aanzienlijk hoger dan bij de vorige peiling in augustus. Bij meerdere respondenten is het gestegen tot meer dan 7 procent. Dat komt niet alleen door ziekte, maar ook doordat personeel in quarantaine is of wacht op een testuitslag. Aan vervangers zijn de aanbieders meer geld kwijt dan in augustus, door het hoge verzuim en door de krapte op de arbeidsmarkt.

De meeste aanbieders hebben op dit moment geen financiële problemen, maar meerdere aanbieders vrezen geldproblemen naarmate de coronacrisis langer duurt. De meeste krijgen nu compensatie voor de omzetderving tot en met juli 2020, maar voor de periode daarna lukt het ze niet of moeizaam om afspraken te maken met gemeenten.

Bron: Jeugdautoriteit