‘Leerlingenvervoer moet beter’

Kwetsbare kinderen die met een speciale taxi of bus naar school worden gebracht, zijn soms veel te lang onderweg. Ouders geven het leerlingenvervoer gemiddeld een 5. Dat blijkt uit een enquête onder ruim 500 ouders van belangenorganisatie Ouders & Onderwijs.

Het speciale vervoer is bedoeld voor leerlingen die niet naar het reguliere onderwijs kunnen. Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van die kinderen een tot twee uur per dag onderweg is. Het valt op dat de jongste leerlingen vaak de langste reistijd hebben. Daardoor komen leerlingen uitgeput aan op school.

Klachten

Driekwart van de ouders diende wel eens een klacht in over het leerlingenvervoer, blijkt uit de enquête. De klachten gaan over onder meer de reistijd, drukte in het busje en de kwaliteit van de chauffeur. Ook zouden kinderen regelmatig pesten, stress en agressie ervaren. Uit de enquête blijkt dat ouders niet tevreden zijn over de afhandeling van hun klachten.

Aanbevelingen

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het organiseren van het leerlingenvervoer, maar hebben vaak onvoldoende zicht op hoe het geregeld is. Er moeten duidelijke richtlijnen komen voor het leerlingenvervoer, zegt Ouders & Onderwijs. De nationale overheid moet gemeenten duidelijkheid geven over de maximale reistijd. Ook wil de organisatie dat er afspraken komen over vaste chauffeurs met een pedagogische opleiding. Tot slot moet de afhandeling van klachten verbeteren.

Warme overdracht

'Het vervoer is een belangrijk onderdeel van de dag van deze kinderen, zeker als ze een paar uur per dag onderweg zijn', zegt Bas Wijnen van het Nederlands Jeugdinstituut. 'Vaak is er naast de chauffeur een begeleider in zo'n bus. Een goede pedagogisch begeleider is in die situatie ook een waardevolle medeopvoeder. Die haalt het kind op aan de voordeur en zorgt zo voor een warme overdracht tussen thuis en de bus, maar indirect ook tussen thuis en school. De ouder vertelt bijvoorbeeld dat het kind slecht geslapen heeft en de begeleider geeft dat weer door de leerkracht.'

Pedagogische kwaliteit

'We stellen echter geen eisen aan de pedagogische begeleiding in het leerlingenvervoer', vervolgt Wijnen. 'En dat is raar. In allerlei vormen van zorg voor kinderen in een kwetsbare positie eisen we professionals die op hbo-niveau geschoold zijn, maar hier niet. Gemeenten kopen het vervoer in via een aanbesteding. Als dan alleen de prijs een criterium is en niet de kwaliteit, krijg je dit soort problemen. Laten we als samenleving het gesprek voeren over welke pedagogische kwaliteit er minimaal moet zijn en hoe we dat kunnen realiseren. Bijvoorbeeld in een landelijk kwaliteitskader voor de aanbesteding. Daarin moeten ouders, kinderen, chauffeurs, begeleiders en leerkrachten een stem hebben. Een kwaliteitskader maakt het leerlingenvervoer duurder, maar het draagt ook bij aan het welbevinden van kinderen.'

Bron: Ouders & Onderwijs

Bericht Ouders & OnderwijsRapport Ouders & Onderwijs