De digitale geletterdheid van kinderen in het primair onderwijs is volgens onderwijspersoneel vrij laag. Dat blijkt uit de Monitor Digitale Geletterdheid.
Voor het onderzoek zijn 5.296 bestuurders, directeuren, ict-coördinatoren en leerkrachten ondervraagd. Zij beoordelen de digitale geletterdheid van hun leerlingen gemiddeld met een 4,9 op een schaal van 0 tot 10. Met name de informatievaardigheden van kinderen zijn laag. Dit is het zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken van informatie. Het onderwijspersoneel beoordeelt deze vaardigheid met een 4,5.
Van de leerkrachten besteedt 72 procent bij één of meer vakken structureel aandacht aan digitale geletterdheid. Opvallend is dat 36 procent van de leerkrachten het niet dringend vindt om de digitale vaardigheden van leerlingen verder te vergroten.
Volgens Peter Nikken, expert mediaopvoeding bij het NJi, kan het onderwijs niet meer om digitale vaardigheden heen. 'Het is belangrijk dat scholen daarbij niet alleen aandacht besteden aan wat je met digitale vaardigheden kunt, maar ook aan de gezondheidsrisico's, zoals slaapproblemen, overgewicht, en bijvoorbeeld gehoorschade door het gebruik van oortelefoons. Bovendien is verstandig en bewust nadenken over het gebruik van media ook in de thuissituatie van belang. Het is het daarom goed als scholen en ouders samen aandacht besteden aan verstandig mediagebruik.'
Bron: ECP|Platform voor de InformatieSamenleving; Nederlands Jeugdinstituut