Ouders kunnen met een korte cursus leren hoe ze tijdens de eerste schooljaren de cognitieve vaardigheden van hun kind kunnen stimuleren. Dat blijkt uit een onderzoek waarop Andrea Spruijt op 25 september promoveerde aan de Universiteit Leiden.
Spruijt keek in haar onderzoek naar cognitieve vaardigheden zoals aandacht, het omgaan met sociale situaties, redeneervermogen en doelgericht werken. Uit het onderzoek blijkt dat ouders die vaardigheden positief kunnen beïnvloeden door vragen te stellen die het kind aanzetten tot nadenken. De reactie van de ouders moet vervolgens afgestemd zijn op het niveau en de leeftijd van het kind.
Een kort educatief programma blijkt voldoende om ouders die stimulerende interactie aan te leren. Spruijt concludeert dit uit de resultaten van het programma Curious Minds, dat bestaat uit vier maandelijkse bijeenkomsten van twee uur en huiswerkopdrachten. Na de cursus stelden de ouders bijvoorbeeld meer open dan gesloten vragen.
Spruijt onderzocht de invloed van het ouderlijk gedrag op kinderen van 4 tot 8 jaar omdat vergelijkbaar onderzoek tot nu toe vooral was uitgevoerd bij de ouders van baby's en peuters.
Bron: Univesiteit Leiden