Jongeren hebben vaker positieve dan negatieve gevoelens als ze actief zijn op sociale media. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam onder bijna duizend 14- en 15-jarigen.
Jongeren kijken positiever naar zichzelf (44 procent), raken geïnspireerd (41 procent) of worden trots op zichzelf (40 procent) tijdens het gebruik van sociale media. Ze zijn dan optimistischer over zichzelf en voelen mee met anderen. Negatieve gevoelens zoals jaloezie (22 procent), onzekerheid (21 procent) en somberheid (9 procent) komen wel voor, maar minder vaak dan positieve gevoelens.
De tijd die jongeren doorbrengen op sociale media vinden ze te lang. Zo zit 80 procent regelmatig op sociale media terwijl ze eigenlijk iets anders moesten doen. Meer dan de helft zegt langer actief te zijn dan ze zouden willen. WhatsApp is veruit het populairste platform; bijna alle 14- en 15-jarigen (96 procent) gebruiken het. Daarna volgt Instagram met 83 procent.
Bron: Universiteit van Amsterdam