Jongere volgt nieuws vooral via social media

78 procent van de jongeren gebruikt sociale media om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld. Dat het nieuws hier automatisch voorbijkomt, speelt daarbij een belangrijke rol. Dat blijkt uit het rapport Een blik op de toekomst van het nieuws van het Commissariaat voor de Media.

De platforms die jongeren het meest gebruiken voor nieuwsgaring zijn Instagram, TikTok en YouTube, met respectievelijk 65, 40, en 38 procent gebruikers.

Jongeren groeien steeds meer op in huishoudens waar nieuwsgebruik een minder zichtbare gewoonte is. Zo ligt de papieren krant steeds minder vaak op tafel en kijkt men minder vaak op vaste tijden naar het televisienieuws. Wel praten de meeste jongeren regelmatig met hun ouders of verzorgers over het nieuws. 62 procent van de jongeren praat ook regelmatig over nieuws met hun vrienden.

Vertrouwen in nieuws is groot

Anders dan vaak wordt gedacht, vertrouwt het merendeel van de jongeren het nieuws: 94 procent tegenover 6 procent die het nieuws wantrouwt. Om te controleren of iets klopt gebruikt 59 procent van de jongeren zoekmachines zoals Google als voornaamste bron. Voor nieuwswebsites of -apps is dit 36 procent.

Actief zoeken naar nieuws via journalistieke bronnen neemt toe naarmate jongeren ouder worden. Dit gebeurt vaker bij hbo'ers en wo'ers dan bij jongeren met een praktijkgerichte opleiding of een biculturele achtergrond. Deze laatste groep toont wel meer interesse in conventionele nieuwsonderwerpen zoals algemeen, binnenlands, politiek en buitenlands nieuws.

Stimuleer nieuwswijsheid jongeren

Het Commissariaat voor de Media vindt het belangrijk dat jongeren op school leren om betrouwbaar nieuws te herkennen. Het commissariaat raadt ook aan om te kijken naar manieren om de nieuwssector te ondersteunen, zodat media meer nieuws speciaal voor jongeren kunnen maken.

Meer informatie

Bericht Commissariaat voor de MediaRapport Een blik op de toekomst van het nieuws

Lees ook

Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.