Jeugd ziet nieuws vooral op sociale media

Jongeren halen hun nieuws vooral van sociale media als Instagram, TikTok en WhatsApp. Daardoor komen ze steeds minder in aanraking met kwaliteitsnieuws en professionele journalistiek, zegt het Commissariaat voor de Media in de Mediamonitor 2023.

De kloof in mediagebruik tussen jongeren en ouderen wordt groter, blijkt uit de Mediamonitor. Vooral ouderen krijgen hun nieuws via traditionele media als dagbladen, televisie en radio. Jongeren gebruiken sociale media en kijken en luisteren voornamelijk online. Ook podcasts zijn onder jongeren in opmars als bron van nieuws. Ruim twee derde van de 18- tot 25-jarigen luistert er wel eens naar.

Professionele journalistiek

Op sociale media komen jongeren de professionele nieuwsmedia tegen, maar ook allerlei andere bronnen die geen journalistieke normen en waarden hanteren. Daarom maakt het Commissariaat voor de Media zich zorgen dat jongeren onvoldoende in aanraking komen met kwaliteitsnieuws en professionele journalistiek. Volgens het commissariaat is het belangrijk dat professionele journalistiek goed vindbaar is op sociale media, zodat jongeren een onafhankelijk en divers aanbod van nieuws en opinie krijgen.

Het commissariaat ziet een toenemende invloed van kunstmatige intelligentie in de nieuwsvoorziening. Dat biedt kansen en risico's. Toepassingen als ChatGPT kunnen de productie van nieuws makkelijker maken, maar helpen ook om onbetrouwbare informatie te produceren en verspreiden.

Bron: Commissariaat voor de Media

Bericht Commissariaat voor de MediaMediamonitor 2023

Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.