Geen verschil in hersenontwikkeling tussen seksen

Dat meisjes beter presteren op school dan jongens heeft niets te maken met een verschil in ontwikkeling van de hersenen. Dat schrijft ontwikkelings- en onderwijspsycholoog Lara Wierenga van de Universiteit Leiden in het tijdschrift Journal of Cognitive Neuroscience.

In een studie die hersenontwikkeling direct linkt aan sekseverschillen en schoolprestatie volgde Wierenga 271 jongens en meisjes tussen 8 en 29 jaar gedurende vijf jaar. In die periode werd meerdere keren de structuur van hun hersenen bekeken met een MRI-scanner. Ook verrichten de deelnemers lees-, reken- en geheugentaken. Jongens presteerden in het algemeen beter op de geheugentaken en meisjes op de leestaken. De uitkomsten lieten echter geen verschillen zien tussen jongens en meisjes in de ontwikkeling van het brein.

Volgens Wierenga zijn de uitkomsten van belang omdat vooral populaire media berichten over breingerelateerde verschillen in de ontwikkeling van jongens en meisjes. Ook denken meisjes vaak dat ze minder goed zijn in wiskunde, waardoor ze minder snel kiezen voor technische studies. Er moet daarom worden gekeken naar andere factoren die verschillen in prestaties veroorzaken, zoals zelfvertrouwen en concentratievermogen, stelt Wierenga.

Bron: Journal of Cognitive Neuroscience; Universiteit Leiden