Medewerkers in een kleinschalig verblijf maken lange werkdagen en hebben vaak een hoge werkdruk. Het is daarom belangrijk dat zij goed ondersteund worden door de organisatie. Maar hoe doe je dat?
Verdiep in behoeften
Het is van belang dat medewerkers in kleinschalige voorzieningen het werk volhouden. Ze hebben daarom specialistische ondersteuning en coaching nodig. De effectiviteit hiervan hangt af van waar medewerkers behoefte aan hebben. Bespreek daarom met het team wat de wensen zijn en bepaal daarna welke ondersteuning hierbij aansluit.
Verschillende manieren van ondersteuning
Uit onderzoek en praktijk blijkt dat organisaties op allerlei manieren de medewerkers en teams kunnen ondersteunen.
Steun en contact vanuit de organisatie
Medewerkers in kleinschalige voorzieningen vinden de steun van hun omgeving thuis, het management en collega's op andere leefgroepen en afdelingen onmisbaar. Ze ervaren het werken in een kleinschalige groep 'best vaak eenzaam'. Daarom hebben ze juist baat bij contact met collega's binnen en buiten hun eigen organisatie. Iets wat vaak nog mist. Het voelt als een grote steun om te weten dat ze altijd iemand van de organisatie, zoals het management, kunnen bellen. Het is voor de medewerkers ook fijn als managers zelf naar hen toekomen om te praten over hoe het gaat, in plaats van dat zij zelf om een luisterend oor moeten vragen.
Onderlinge ondersteuning
Teams en medewerkers kunnen ook elkaar helpen. Zo kunnen kleinschalige voorzieningen die op korte afstand van elkaar gevestigd zijn elkaar praktisch ondersteunen. Ook zijn er organisaties die een de-escalatieondersteuner aan het team hebben toegevoegd. Die kan zowel door een medewerker als door een jongere worden opgeroepen bij een escalatie.
Teamcoaching
Een goede samenwerking en stabiliteit van het team is belangrijk. Teamcoaching draagt hieraan bij. Het biedt de medewerkers inzicht in hun onderlinge dynamiek en rollen. Ook krijgen ze handvatten om de diversiteit binnen het team in te zetten voor nog betere begeleiding aan kinderen en jongeren.
Trainingen
Als organisatie kun je medewerkers trainingen aanbieden over onder andere het omgaan met trauma's van kinderen en jongeren, veerkracht, teambuildingen en intervisiebijeenkomsten vanuit de presentiebenadering (aandachtige nabijheid). Bespreek met de medewerkers welke trainingen het beste aansluiten bij wat het team nodig heeft.
Pool van invallers
Een vaste pool van twee invallers helpt medewerkers wanneer iemand van het team uitvalt. De invallers kunnen bij ziekte of in andere situaties het team namelijk te hulp schieten.
Bronnen
- Van Schie, L., Mulder, E., Nijhof, K.S., Van Domburgh, L., Harder, A.T., Konijn, C., Kolkman, J., Kranenburg, M., Lekkerkerker, L., & Popma, A. (2020). Kleine groepen bij grote problemen: kleinschalige voorzieningen als alternatief voor reguliere gesloten jeugdhulp (ZonMw).
- Gutterswijk, R. (20222). BasisMonitor Kleinschaligheid in de Jeugdhulp: Een adviesrapport voor de monitoring van kleinschalige voorzieningen.
Lees ook
-
Welke competenties hebben medewerkers nodig?
Welke competenties hebben medewerkers nodig?Voor wieBeleidsmakersOver welke specifieke competenties moeten nieuwe medewerkers van een kleinschalig verblijf beschikken?
-
De voordelen en dilemma's van een klein team
De voordelen en dilemma's van een klein teamVoor wieBeleidsmakersJongeren die wonen in een kleinschalige voorziening hebben baat bij een klein team van vaste begeleiders. Hoe realiseer je dit?
-
Financieel bijdragen aan de ontwikkeling van kleinschalig verblijf
Financieel bijdragen aan de ontwikkeling van kleinschalig verblijfVoor wieBeleidsmakersHoe kun je als gemeente zorgen dat kinderen kunnen blijven wonen in een kleinschalig verblijf zo lang dat nodig is?