Ik ben het niet eens met de jeugdbeschermer. Wat nu?

Ben je het niet eens met het advies of een beslissing van de jeugdbeschermer? Het is belangrijk dat je dit zegt tegen de jeugdbeschermer. Want je hebt het recht om je mening te geven. Op deze pagina lees je hoe je dat kunt doen. En waar je terechtkunt als je er niet uitkomt met de jeugdbeschermer.

Hoe ga ik in gesprek met de jeugdbeschermer?

Voorbereiding

Schrijf van tevoren duidelijk op waarom je het niet eens bent met de jeugdbeschermer. Lukt het je niet om dit goed op te schrijven? Doe dit dan samen met een vriend, familielid of bekende. Je kunt ook een speciaal aangewezen vertrouwenspersoon van Jeugdstem om hulp vragen. 

Afspraak

Maak daarna een afspraak voor een gesprek met de jeugdbeschermer. In dit gesprek vertel je waar je het niet mee eens bent. En waarom. Ook vertel je wat je wel graag wilt. En welke oplossingen je hebt bedacht.

Bijvoorbeeld:

  • Je wilt dat er een andere beslissing wordt genomen.
  • Je wilt iets toevoegen of aanpassen in het dossier.
  • Je wilt dat jullie afspraken worden nagekomen.
  • Je wilt nieuwe afspraken maken.
  • Je wilt eerder hulp of andere hulp.

Je kunt iemand meenemen naar het gesprek met de jeugdbeschermer. Bijvoorbeeld een vriend of familielid. Het kan helpen om in het begin van het gesprek met de jeugdbeschermer te zeggen hoe je je voelt. En om af te spreken wat je kunt doen als je boos of verdrietig wordt. Bijvoorbeeld even stoppen met het gesprek. Zo voorkom je dat de emoties te hoog oplopen.

Wat kan ik doen als ik er niet uitkom met de jeugdbeschermer?

Een gesprek met de jeugdbeschermer is meestal genoeg om er samen uit te komen. Maar de jeugdbeschermer kan soms toch iets beslissen of adviseren waarmee jij het niet eens bent. Je kunt dan een paar dingen doen:

Een gesprek met de jeugdbeschermer en leidinggevende

Je kunt een gesprek aanvragen bij de leidinggevende van jouw jeugdbeschermer. Je gaat dan samen met je jeugdbeschermer en de leidinggevende in gesprek. Ook hierbij kan een vertrouwenspersoon je helpen.

Een gesprek met een klachtencommissie

Komt er geen oplossing uit het gesprek met de jeugdbeschermer en leidinggevende? Dan kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie van de jeugdbeschermingsorganisatie. Op de website van de jeugdbeschermingsorganisatie kun je ook lezen hoe je een klacht indient. Je kunt ook bij de jeugdbeschermer vragen hoe je een klacht kunt indienen.

Hoe werkt de klachtencommissie?

In de klachtencommissie zitten mensen die niet bij de jeugdbescherming werken. Deze mensen zijn onafhankelijk en onpartijdig. Als je een klacht indient, bepaalt de commissie eerst of zij de klacht in behandeling kan nemen. Een vertrouwenspersoon kan helpen bij het indienen van de klacht.

De commissie behandelt een klacht schriftelijk of met een hoorzitting. Een hoorzitting is een bijeenkomst waarin je jouw verhaal kunt vertellen. De vertrouwenspersoon kan ook bij een hoorzitting aanwezig zijn.

Als de commissie de klacht heeft behandeld, komt er een oordeel. Soms geeft de commissie ook adviezen. Ben je het niet eens met de uitspraak van de klachtencommissie of de reactie van de jeugdbeschermingsorganisatie? Dan kun je terecht bij de gemeentelijke of Nationale ombudsman.

Een tuchtklacht indienen

Misschien heb je een klacht over het gedrag van de jeugdbeschermer. Bijvoorbeeld omdat je vindt dat de jeugdbeschermer jou niet met respect behandelt. Of omdat je vindt dat de jeugdbeschermer jou weinig informatie geeft over je behandeling.

Je kunt dan een klacht indienen. Dit doe je bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Dit heet een tuchtklacht. Een vertrouwenspersoon van Jeugdstem kan je hierbij ondersteunen. Lees hierover meer op Jeugdstem.nl.

Zoek je als jongere hulp of advies? Bekijk hier waar je terecht kunt.

Hulp en advies voor jongeren