De Semmi-training is gericht op het verminderen van sociale problemen bij leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Ontwikkelingsstimulering, onderwijsgerelateerd en jeugdwelzijn
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Sociale problemen
- Leeftijd:
- 9 tot en met 12 jaar
- Doel:
- Verminderen problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening, Voorziening voor lichte hulp en ondersteuning
Doelgroep
Kinderen van 9 tot en met 12 jaar die problemen ervaren in de sociale omgang met anderen.
Aanpak
De training vindt plaats in groepen van vijf leerlingen, in een bewegingsruimte op school. De kinderen oefenen met sociale vaardigheden, leren een sterke en ontspannen houding aan te nemen en doen succeservaringen op in het contact met leeftijdsgenoten.
Tijdens de bijeenkomsten worden gesprekken en oefeningen afgewisseld. De oefeningen zijn gebaseerd op psychomotorische therapie. Daarnaast worden methodieken uit de cognitieve gedragstherapie en sociale leertheorie ingezet.
De training stimuleert sociaal gedrag door kinderen bewust te maken van hun gedrag en wat dat met de ander doet, en te laten oefenen met sociale vaardigheden, met behulp van technieken zoals modeling en rollenspellen.
Ouders en leerkrachten volgen een traject waarin zij leren hoe ze sociaal vaardig gedrag positief kunnen bekrachtigen en het goede voorbeeld kunnen geven voor sociaal vaardig gedrag. Dit gebeurt door kennisoverdracht en oefeningen.
Tijdinvestering
De training bestaat uit tien groepsbijeenkomsten van een uur. Voor ouders en leerkrachten zijn er twee groepsbijeenkomsten van anderhalf uur en drie individuele gesprekken van een tot anderhalf uur.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Semmi is een sociale vaardigheidstraining met een aanpak op drie niveaus -kennis, vaardigheden en gevoel- in combinatie met psychomotore therapie principes, met een zeer uitgebreide en gedetailleerde handleiding die per bijeenkomst uitgewerkt is.
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met: