Programma Leren & Leven is een schoolbreed programma. Het doel is positief gedrag bij leerlingen versterken, door te werken aan onder andere een positief zelfbeeld ontwikkelen.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Ontwikkelingsstimulering, onderwijsgerelateerd en jeugdwelzijn
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Schoolklimaat, Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Leeftijd:
- 4 tot en met 18 jaar
- Doel:
- Bevorderen positieve ontwikkeling
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doelgroep
Alle leerlingen in het primair onderwijs (po), het speciaal onderwijs (so), het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en havo/vwo.
Aanpak
Het programma bestaat uit de combinatie van een aanpak voor een positief pedagogisch schoolklimaat en een lesprogramma voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De werkwijze is gericht op het stimuleren van interactie en samenwerking. Met het programma wordt geïnvesteerd in de leerkracht-leerling relatie, leerling-leerling relaties en de samenwerking met ouders en opvoeders.
Het lesprogramma is voor elk leerjaar uitgewerkt in zes thema's die dekkend zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen leren binnen de zes thema's aan de hand van verschillende vaardigheden hoe ze invloed kunnen uitoefenen op wat ze denken en doen en daarmee het gevoel dat ze over zichzelf hebben. Hiermee wordt de intrinsieke motivatie voor positief gedrag versterkt.
Tijdsinvestering
Bij de start neemt het hele schoolteam deel aan een korte training en volgen de leerkrachten een starttraining van twee dagdelen. In het primair onderwijs bevat het curriculum, naast een startmodule die gericht is op een positief pedagogisch klimaat, per leerjaar gemiddeld 50 lessen van 30 minuten. In het vervolgonderwijs gaat het om een startmodule en per leerjaar gemiddeld 33 lessen van 35 minuten.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Programma Leren & Leven pakt op een gedegen manier een actueel thema aan. Het is een goed onderbouwde en veelomvattende aanpak met mooi uitgewerkt materiaal. Amerikaans onderzoek naar de effecten van de interventie is veelbelovend.
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met: