De interventie LOGO3000 is bedoeld voor peuters en kleuters en heeft als doel hun woordenschat uit te breiden zodat zij succesvol het basisonderwijs vanaf groep 3 kunnen volgen.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Ontwikkelingsstimulering, onderwijsgerelateerd en jeugdwelzijn
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Onderwijsachterstanden, Taal
- Leeftijd:
- 2 tot en met 6 jaar
- Doel:
- Preventie van problemen, Verminderen problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de kinderopvang, In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doelgroep
LOGO 3000 is bedoeld voor peuters (2 tot 4 jaar) en kleuters (4 tot 6 jaar) met een woordenschatachterstand die gebruik maken van een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal, of in groep 1 of 2 van de basisschool zitten. Ouders vormen de intermediaire doelgroep.
Aanpak
LOGO 3000 leert jonge kinderen op een speelse manier de drieduizend basiswoorden van de Basiswoordenlijst voor Amsterdamse Kleuters (BAK) aan. Deze drieduizend woorden worden in een doorgaande lijn van het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal naar groep 1 en groep 2 behandeld. Leidsters en leerkrachten kunnen deze drieduizend woorden met behulp van onder andere praatplaten, woordwebben en woordkalenders flexibel aanbieden, binnen thema's of het bestaande curriculum. Ouders worden middels ouderbijeenkomsten betrokken.
Tijdsinvestering
De interventie wordt gedurende drie jaar geïntegreerd binnen de activiteiten in het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en de lessen in groep 1 en 2.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
LOGO 3000 volgt een duidelijke didactiek die aansluit bij recente inzichten op het gebied van woordenschatonderwijs. De kernelementen van de methodiek zijn uitgebreid beschreven en goed onderbouwd. De methodiek is een aanvulling op andere vve-programma's.
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met: