Liefde is... voor jongens
Liefde is… voor jongens is een klassikaal voorlichtingsprogramma ter ondersteuning van de seksuele ontwikkeling en het seksueel welzijn van jongens uit de tweede en derde klas.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Seksualiteit
- Leeftijd:
- 14 tot en met 15 jaar
- Doel:
- Bevorderen positieve ontwikkeling, Preventie van problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doelgroep
Jongens uit de tweede of derde klas op verschillende niveaus van het voortgezet onderwijs. De leeftijd is gemiddeld tussen de 13 en 16 jaar. De niveaus variëren van vmbo tot gymnasium.
Aanpak
Liefde is… voor jongens bestaat uit voorlichtingslessen waarin verschillende thema's m.b.t. relaties en seksualiteit, aan bod komen. De docenten en ouders worden betrokken bij de aanpak. Bij de verschillende klassen wordt aangesloten door variaties in de aanpak. Zo wordt er voor het vmbo meer gebruik gemaakt van een praktische aanpak en op het vwo meer van cognitieve aanpak. Door de voor- en nametingen van de klassen te vergelijken wordt al dan niet vooruitgang gemeten.
Tijdsinvestering
Liefde is… voor jongens bestaat uit 4 voorlichtingslessen van 1,5 uur.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Deelcommissie Jeugd vindt dat de interventie Liefde is… voor jongens goed in elkaar zit en goed uitvoerbaar is. Sterke punten zijn dat ouders en docenten worden betrokken bij de interventie, dat de interventie voortdurend wordt aangepast op basis van jaarlijks evaluatieonderzoek onder de doelgroep en dat de interventie onderdeel is van een ketenaanpak. Er mag meer aandacht uitgaan naar landelijke implementatie van de interventie en de diversiteit van leerlingen op het gebied van cultuur- en niveauverschillen. De commissie kijkt uit naar de resultaten van de effectstudie.