Je Lijf, je Lief! is een lesprogramma om gezond relationeel en seksueel gedrag te bevorderen bij leerlingen in het praktijkonderwijs.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Maatschappelijke ondersteuning, participatie en veiligheid
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Seksualiteit, Seksueel grensoverschrijdend gedrag
- Leeftijd:
- 12 tot en met 14 jaar
- Doel:
- Verminderen problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doelgroep
Jongeren met een licht verstandelijke beperking uit het eerste en tweede jaar van het praktijkonderwijs, van 12 tot en met 14 jaar.
Aanpak
Het lesprogramma Je Lijf, je Lief! behandelt in vijf lessen vijf thema's: eigen wensen herkennen en aangeven op seksueel gebied; eigen grenzen herkennen en aangeven; wensen en grenzen herkennen bij anderen; grenzen van anderen respecteren; omgaan met groepsdruk.
De interventie wordt uitgevoerd door de mentor van de klas of de docent Gezondheidszorg en Welzijn. In de docentenhandleiding is elke les volledig uitgewerkt. De handleiding beschrijft het kerndoel van de les, de werkvormen en de materialen, zoals foto's, strips, filmfragmenten en pictogrammen. Ook krijgt de docent didactische aanwijzingen, bijvoorbeeld benadrukken dat jongens ook grenzen hebben.
Het lesprogramma kan worden ingezet als onderdeel van de aandacht die de school besteedt aan seksuele vorming, seksualiteitsbeleving en seksueel grensoverschrijdend gedrag, als onderdeel van een doorlopende leerlijn seksualiteit.
Tijdsinvestering
Docenten kunnen elke week één les geven gedurende vijf á zes weken, of alle lessen in één week, bijvoorbeeld een themaweek. De duur van de les hangt af van het niveau van de leerlingen en de invulling van de les. Het is mogelijk de inhoud van de lessen over meer dan vijf lesuren te spreiden. De voorbereiding kost de docent ongeveer vijf uur, inclusief de docententraining voor het programma.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Er is veel waardering voor de ontwikkeling die te zien is in de interventie en de ruime aandacht voor de uitvoering en kwaliteitsverbetering op basis van ervaringen en onderzoek. De onderbouwing is goed en uitgebreid: er ligt een goed doordacht en doorontwikkeld design ten grondslag aan de interventie.
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met:
GGD Amsterdam & Movisie
Emma de Goeje (GGD Amsterdam)
020 - 555 54 95
Kristin Janssens (Movisie)
030 - 789 22 29