Helder op School: Smokefree Challenge

Helder op School: Smokefree Challenge helpt bij het voorkomen dat jongeren in klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs beginnen met roken.

Erkend als: 
Effectief volgens goede aanwijzingen
Op: 
Door: 
Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
Erkend als integraal vve-programma.: 
Momenteel in herbeoordeling: 
Deze erkenning is ouder dan 5 jaar. De erkenningscommissie beoordeelt deze interventie opnieuw.
Gericht op: 
Middelengebruik
Leeftijd: 
12 tot en met 14 jaar
Doel: 
Preventie van problemen
Methode: 
Groepsgerichte aanpak
Locatie: 
In de school
Uitvoering: 
Basisvoorziening

Doelgroep

 

Leerlingen in klas 1 en 2 van het voortgezet (speciaal) onderwijs en is geschikt voor alle opleidingsniveaus. 

Aanpak

De Challenge start op of rondom 1 november met het ondertekenen van de handtekeningenposter. Hiermee spreken de leerlingen en de docent af om een half jaar niet te (beginnen met) roken, vapen of snus te gebruiken.

In november (bij de start van de Challenge), januari en maart vinden meetmomenten plaats waarbij de docent doorgeeft hoeveel leerlingen in de klas wel of niet roken, vapen of snus gebruiken (de zogenoemde Smokefree-checks). Vanaf maart start de creatieve opdracht, waarmee deelnemende klassen kans maken op een dagje uit met de hele klas. Docenten worden gestimuleerd om naast de Smokefree-checks en de creatieve opdracht op verschillende momenten gedurende de Challenge het beschikbare lesmateriaal in te zetten.

Klassen die alle meetmomenten hebben ingevuld, de creatieve opdracht hebben ingeleverd, en waarbij het aantal rokers gedurende de Challenge niet is toegenomen, maken kans op de hoofdprijs: een dagje uit naar keuze met de hele klas.

Tijdsinvestering

De interventie beslaat een half jaar.

Toelichting oordeel Erkenningscommissie

De commissie vindt Helder op School (HoS): Smokefree Challenge (SFC) een goed uitgewerkte interventie die zicht richt op een relevante doelgroep en een groeiend probleem. SFC bestaat al lang en lijkt ook goed uitvoerbaar. De interventie combineert sociale normering, groepsdruk en positieve bekrachtiging met een focus op het voorkomen van roken, vapen en snusgebruik. De interventie heeft een groot bereik en kan worden aangepast aan verschillende schoolniveaus en situaties.

Uitgaande van de bijgeleverde effectonderzoeken blijft de commissie bij het oordeel Goede aanwijzingen voor effectiviteit op de korte termijn bij VMBO-leerlingen.