Doelgroep
Het lespakket is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw van het havo en vwo en studenten in de eerste twee leerjaren, niveau 3 en 4, van het mbo. Docenten, preventiewerkers van de Instellingen voor Verslavingszorg en Gezonde School-adviseurs zijn de intermediaire doelgroep.
Aanpak
Met behulp van verschillende interactieve werkvormen worden de jongeren gestimuleerd om na te denken over hun eigen riskante of ongezonde gewoonten. Tegelijkertijd worden ze gemotiveerd om alternatief, gezond gedrag uit te proberen. Hiertoe leren de jongeren over vaardigheden voor zelfcontrole en het bieden van weerstand tegen sociale beïnvloeding. Dit proberen zij tijdens een zelfgekozen 'challenge' uit.
Tijdsinvestering
Het lespakket bestaat uit een serie van vier lessen van 45 minuten. Elke les vraagt, inclusief de voorbereiding, om 1,5 uur inzet van de docent. Voordat de lessenserie kan worden uitgevoerd, moeten de docenten die de lessen gaan geven worden getraind. De docententraining duurt 2 uur.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Helder op school: In Charge past binnen de brede aanpak Helder op school. De interventie is ontwikkeld met Intervention Mapping en de onderbouwing is mooi uitgewerkt met het I-Change-model. De onderbouwing geeft daarmee goede aangrijpingspunten om het gedrag van adolescenten te beïnvloeden. De aanpak is duidelijk en gestructureerd beschreven en er ligt een mooie train-de-trainer-structuur voor de implementatie van de interventie.
Meer informatie
Helder op School: In Charge