Helder op School: In Charge
'Helder op School: In Charge' is een lespakket dat tot doel heeft tegenwicht te bieden tegen de ontwikkeling van riskant en ongezond gedrag, waaronder middelengebruik. In de lessen krijgen jongeren inzicht in verschillende onbewuste processen die hun gedrag beïnvloeden. Daarnaast leren ze hoe ze meer controle kunnen uitoefenen over hun gedrag en hoe zij zich kunnen wapenen tegen sociale beïnvloeding.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Gezondheid, Middelengebruik
- Leeftijd:
- 15 tot en met 18 jaar
- Doel:
- Bevorderen positieve ontwikkeling, Preventie van problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doelgroep
Het lespakket is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw van het havo en vwo en studenten in de eerste twee leerjaren, niveau 3 en 4, van het mbo. Docenten, preventiewerkers van de Instellingen voor Verslavingszorg en Gezonde School-adviseurs zijn de intermediaire doelgroep.
Aanpak
Met behulp van verschillende interactieve werkvormen worden de jongeren gestimuleerd om na te denken over hun eigen riskante of ongezonde gewoonten. Tegelijkertijd worden ze gemotiveerd om alternatief, gezond gedrag uit te proberen. Hiertoe leren de jongeren over vaardigheden voor zelfcontrole en het bieden van weerstand tegen sociale beïnvloeding. Dit proberen zij tijdens een zelfgekozen 'challenge' uit.
Tijdsinvestering
Het lespakket bestaat uit een serie van vier lessen van 45 minuten. Elke les vraagt, inclusief de voorbereiding, om 1,5 uur inzet van de docent. Voordat de lessenserie kan worden uitgevoerd, moeten de docenten die de lessen gaan geven worden getraind. De docententraining duurt 2 uur.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Helder op school: In Charge past binnen de brede aanpak Helder op school. De interventie is ontwikkeld met Intervention Mapping en de onderbouwing is mooi uitgewerkt met het I-Change-model. De onderbouwing geeft daarmee goede aangrijpingspunten om het gedrag van adolescenten te beïnvloeden. De aanpak is duidelijk en gestructureerd beschreven en er ligt een mooie train-de-trainer-structuur voor de implementatie van de interventie.
Meer informatie
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met: