Dreumestijd
Dreumestijd is een groepsgerichte, preventieve interventie die zich richt op laagdrempelige opvoedondersteuning aan opvoeders van kinderen in de leeftijd van 1 tot 2 jaar oud.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Opvoeding
- Leeftijd:
- 1 tot en met 1 jaar
- Doel:
- Preventie van problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- Op meerdere locaties
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doelgroep
Dreumestijd richt zich op alle opvoeders van kinderen van 1 tot 2 jaar. De interventie is ook geschikt voor laagopgeleide en minder talige opvoeders.
Aanpak
Dreumestijd heeft als hoofddoel het voorkomen van opvoedproblemen, door opvoedvragen en opvoedspanning weg te nemen en door opvoedvaardigheden, opvoedvertrouwen en sociale steun te versterken.
Elke bijeenkomst staat een ander opvoed- of ontwikkelingsthema centraal, waarbij wat een dreumes gaat leren en wat een dreumes nodig heeft een rode draad vormen. Ook bevat elke bijeenkomst een activiteit om de informatie direct toe te kunnen passen. De bijeenkomst wordt door een cursusleider gegeven en soms in samenwerking met professionals van bijvoorbeeld een buurthuis.
Tijdsinvestering
Dreumestijd bestaat uit tien wekelijkse bijeenkomsten van twee uur.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Dreumestijd is een mooie en haalbaar interventie en de beschrijving is duidelijk. Het is goed dat er ruimte is voor uitwisseling tussen deelnemers. Het thema van de interventie is relevant. De interventie maakt gebruik van toegankelijk en begrijpelijk materiaal in de vorm van platen en kaarten met afbeeldingen. De PowerPoint is nog wel heel talig. De onderbouwing is beperkt geüpdatet en niet alle bronnen staan in de literatuurlijst. De uitvoerders moeten een training volgen.