De Gezonde Basisschool van de Toekomst
Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT) is een geïntegreerd schoolconcept met een dagritme waarin aandacht is voor onderwijs, sport, beweging, ontspanning, cultuur, leefstijl en gezonde voeding.
Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT) is een geïntegreerd schoolconcept met een dagritme waarin aandacht is voor onderwijs, sport, beweging, ontspanning, cultuur, leefstijl en gezonde voeding.
De effectiviteit van de interventie is aangetoond met een voor- en nameting. Er zijn twee studies beschikbaar, waarvan minimaal één is uitgevoerd in Nederland. Lees meer
De primaire doelgroep zijn basisschoolleerlingen. Daarnaast richt de GBT zich op de intermediaire doelgroepen van pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten, buurtsport- en cultuurcoaches, leerkrachten en ouders en verzorgers.
De GBT is een aanpak waarbij de schooldag wordt verlengd en de schoolcontext wordt aangepast om een gezonde leefstijl te bevorderen. Kernelementen zijn het aanbieden van een gezond tussendoortje tijdens de ochtendpauze, en een gezonde schoollunch volgens de normen van het Voedingscentrum, gezondheidseducatie, bewegend leren gedurende de schooldag, en professioneel begeleide beweeg- en cultuuractiviteiten tijdens de tussenschoolse opvang.
De ervaring leert dat scholen minimaal zes maanden nodig hebben om zich voldoende voor te bereiden op de GBT. Na de invoering wordt de schooldag langer, waardoor de tussenschoolse opvang minstens anderhalf uur per dag duurt. Hierdoor ontstaat ruimte voor een langere lunch van 30 minuten en voor vrij spel en sport-, spel- en cultuuraanbod van 60 minuten. Deze dagplanning moet wel als voorbeeld gezien worden. Het activiteitenaanbod kan bijvoorbeeld ook aan het eind van de schooldag plaatsvinden of geïntegreerd worden in de gehele schooldag.
De Gezonde Basisschool van de Toekomst is een mooie interventie, met name ook omdat het ingebed is in het schoolsysteem. De uitvoering is uitgebreid uitgewerkt, met aandacht voor de vele aspecten die de uitvoerbaarheid kunnen beïnvloeden. Het brede doel van de aanpak is goed onderbouwd vanuit maatschappelijke relevantie en bestaande literatuur.