Doel
Informatie verzamelen over de mate waarin kinderen van 4 tot en met 12 jaar beschikken over sociaal begrip, sociaal inzicht en sociale sensitiviteit. Een sterkte/zwakte analyse maken van Theory of Mind vaardigheden, zodat een training op maat kan worden gemaakt. Zodoende ondersteunen bij de diagnostiek en behandeling van autismespectrumstoornissen (ASS).
Doelgroep
De ToM test-R is met name bedoeld voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar oud met een ASS.
Materialen
De TOM test-R bestaat uit de volgende materialen:
- een werkboek met 15 testplaten en opdrachten;
- een handleiding met scoreformulier;
- een cd met scoreformulier.
Gebruik
De TOM test-R is een interview dat bij de jeugdige wordt afgenomen door een daartoe bevoegde diagnostici, dan wel onder supervisie van een bevoegde diagnosticus. De afnemer laat een plaat zien en stelt daar vragen over. In de handleiding worden voorbeelden gegeven van goede antwoorden. Het scoreformulier is te vinden in de handleiding en is tevens op cd-rom beschikbaar.
De test bestaat uit 20 items met een oplopende moeilijkheidsgraad. De items hebben meer onderdelen en bestaan uit verhaaltjes, vragen en opdrachten. De reacties van het kind worden letterlijk genoteerd. De test meet de drie stadia waarlangs theory of mind (TOM) zich ontwikkelt: TOM 1. voorlopers: perceptie, imitatie, emotieherkenning, doen alsof en het onderkennen van verschil tussen tastbare werkelijkheid en de mentale representatie daarvan. TOM 2. eerste manifestaties: causaal denken en begrip van misleiding. TOM 3. het hoogste niveau: metacognitief denken en begrip van complexe humor.
Interpretatie: Er worden richtlijnen gegeven voor de scoring en aanwijzingen voor de interpretatie van de normscores. De juiste antwoorden worden gesommeerd per TOMniveau en TOM-bouwstenen en met behulp van tabellen omgezet in decielscores. Dit resulteert in een TOM-ontwikkelingsprofiel. Er wordt een sterkte/zwakte-analyse gemaakt op basis waarvan een op maat-programma wordt vastgesteld.