Doel
SCOL
Voor het onderwijs het meten en volgen van de sociale competentie van leerlingen om leerlingen te kunnen signaleren die extra aandacht behoeven voor het ontwikkelen van sociale competentie. Aldus een bijdrage leveren aan het opstellen van groeps- en individuele behandelingsplannen.
LeerlingSCOL
Het meten van het oordeel van de leerling over de eigen sociale competentie. Het oordeel van de leerkracht, gemeten met de SCOL, vergelijken met de resultaten van de LeerlingSCOL. Leerlingen selecteren en voorbereiden op het werken aan sociale competentie met een portfolio.
Doelgroep
De SCOL is voor leerlingen van het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs (alle schooltypen). De leerlingSCOL is voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Materialen
Het SCOL-pakket bestaat uit het webbased softwareprogramma SCOL 3.0 met een gebruikershandleiding en een inhoudelijke handleiding. Er zijn handleidingen voor de SCOL-PO, de SCOL-SO, de SCOL-VO, de leerlingSCOL-PO en de leerlingSCOL-VO.
Gebruik
SCOL
De leerkracht vult de SCOL per leerling tweemaal per jaar in: één keer rond de herfstvakantie en de tweede keer rond de meivakantie. De leerkracht wordt geadviseerd om tijdens de les het gedrag van het kind bewust te observeren. Bij de beoordeling vergelijkt de leerkracht het gedrag van een kind in de eerste plaats met dat van zijn leeftijdgenoten. In de tweede plaats kijkt de leerkracht hoe de leerling zich in verschillende situaties gedraagt. Nadat de leerkracht de SCOL voor de leerling heeft ingevuld en opgeslagen, berekent het computerprogramma een totaalscore en een categoriescore.
LeerlingSCOL
De LeerlingSCOL wordt door de leerlingen twee keer per jaar zelfstandig via een computerprogramma ingevuld. Na het invullen zien de leerlingen op het scherm een overzicht van hun resultaten. Het oordeel van de leerkracht, gemeten met de SCOL, kan vergeleken worden met het resultaten van de LeerlingSCOL (per leerling en per groep). De LeerlingSCOL kan niet los worden gebruikt, maar is een aanvulling op de SCOL.
Het invullen van de SCOL en LeerlingSCOL is gemakkelijk. Het invullen van de lijst kan zowel op papier als rechtstreeks via een computerprogramma. Op de website van SCOL wordt het invullen gedemonstreerd. Het programma is eenvoudig te bedienen en de handleiding biedt voldoende informatie. De CED-Groep adviseert enige scholing om ervoor te zorgen dat alle teamleden goed leren werken met het instrument en om optimaal gebruik te maken van de resultaten. Zij biedt twee vormen van scholing aan: begeleiding op maat voor het hele team en een verdiepingscursus voor interne en externe begeleiders en directies.