Doel
De SCVT geeft een indicatie van sociaal-cognitieve vaardigheden op een leeftijdsgerelateerd ontwikkelingsniveau. De test geeft informatie over de school- en thuissituatie.
Doelgroep
Kinderen van 4 tot en met 12 jaar.
Materialen
- Handleiding
- Testmateriaal
- Scoreformulieren
- Vragenboekje
Gebruik
De SCVT bestaat uit zeven verhaaltjes met bijbehorende plaatjes, die gaan over een sociale situatie waarin een kind geconfronteerd wordt met een probleem. Bij elk verhaaltje horen acht vragen die de sociaal-cognitieve vaardigheden vertegenwoordigen. De vragen behoren tot de schalen: identificeren; discrimineren; differentiëren; vergelijken; zich verplaatsen; relateren; coördineren; verdisconteren.
De SCVT wordt op papier afgenomen en dat duurt ongeveer dertig minuten.
Er zijn ook twee parallelversies beschikbaar: de SCVT-A en de SCVT-B. Deze versies bestaan beide uit drie verhaaltjes.
De afname, scoring en interpretatie van de SCVT is voorbehouden aan diagnostisch gekwalificeerde professionals. Het instrument is toepasbaar in het (speciaal) onderwijs en de jeugd-ggz.