Doel
Het doel van de vragenlijst is het bepalen van de kwaliteit van de gezins- en opvoedingsomstandigheden. De vragenlijst geeft aan waar het gezin mogelijk tekortschiet, wat de risico's zijn op problematisch gedrag bij een kind en wat de mogelijke oorzaken zijn van problemen. Het biedt ook aanknopingspunten om het functioneren van het gezin op een effectieve manier bij te sturen.
Doelgroep
Gezinnen met kinderen in de leeftijdscategorie van 4 tot en met 18 jaar.
Materialen
- Handleiding
- 25 vragenlijsten
- 25 testuitslagformulieren
Gebruik
De vragenlijst meet de relaties tussen de ouders en het kind, tussen de ouders onderling en tussen het gezin en de omgeving. Het brengt ook de context in kaart waarin deze relaties zich afspelen: de gezinsstructuur en de organisatie van het gezin.
De vragenlijst bestaat uit 45 vragen. De vragen zijn onderverdeeld in vijf schalen die het functioneren van het gezin weergeven:
- Responsiviteit: de gevoeligheid van de ouders voor de behoeften van het kind.
- Communicatie: de manier waarop de ouders zich tot het kind richten.
- Organisatie: de context waarbinnen de gezinsrelaties plaatsvinden.
- Partnerrelatie: de onderlinge relatie tussen de ouders.
- Sociaal netwerk: de relatie met het sociaal netwerk rondom het gezin.
Er wordt een ruwe en een gemiddelde score berekend voor elke schaal. Invullen duurt circa dertig minuten.
De vragenlijst wordt ingevuld door de ouders of opvoeders van het kind, of door iemand die het kind en het gezin goed kent. Het invullen en scoren kan handmatig en geautomatiseerd.
De uitslagen kunnen gebruikt worden door maatschappelijk werkers, groepsleiders, psychologen, orthopedagogen en andere professionele hulpverleners om de gezins- en opvoedingssituatie van kinderen en gezinnen te taxeren. Interpretatie van de uitslagen mag alleen gedaan worden door psychodiagnostisch geschoolde personen. De vragenlijst is toepasbaar in de jeugdzorg, jeugd-ggz, onderwijs en speciaal onderwijs.