Doel
Het hoofddoel van de Exitvragenlijst is om cliënten de mogelijkheid te geven om het resultaat van de hulp te beoordelen aan de hand van onderwerpen die zij zelf van belang vinden.
Daarnaast is een doel om jeugdhulpinstellingen inzicht te geven hoe cliënten het resultaat van de hulpverlening beoordelen, zodat gewerkt kan worden aan kwaliteitsverbetering.
Het derde doel is de dialoog over de effectiviteit van de hulp te stimuleren: tussen cliënten en jeugdhulpinstellingen, tussen jeugdhulpinstellingen onderling en tussen jeugdhulpinstellingen en overheden.
Het laatste doel is inzicht verkrijgen in de prestaties van de jeugdzorg.
Doelgroep
De vragenlijsten zijn gericht op jongeren vanaf 12 jaar die hulpverlening hebben ontvangen en hun ouders.
Materialen
- Handleiding Exit-vragenlijst
- Oudervragenlijst
- Jongerenvragenlijst
- Invulinstructie
- Scorehulp
- Codeboek
- Voorbeeldbrief
Gebruik
De Exit-vragenlijst bestaat uit tien stellingen, waarvan de cliënt op een vierpunts-Likertschaal aangeeft in hoeverre deze voor hem of haar van toepassing is. Deze stellingen hebben betrekking op het verloop van de hulpverlening en het resultaat en toekomstbeeld. Daarnaast geeft de cliënt een rapportcijfer aan de hulp en beantwoordt de cliënt drie open vragen.
Elke cliënt waarbij de begeleiding wordt afgesloten, krijgt het verzoek de vragenlijst in te vullen. De lijst wordt gekoppeld aan de cliënt en is niet anoniem.
Afname duurt ongeveer vijf minuten. Dat kan op verschillende manieren:
- individuele beantwoording voordat het eindgesprek plaatsvindt en bespreking in het eindgesprek
- individuele beantwoording en terugzending per post
- beantwoording tijdens het eindgesprek
- telefonisch na afloop van de hulp
De voorkeur gaat uit naar de eerste methode. Bij voorkeur vult de cliënt de vragenlijst zelfstandig in. Voordat de vragenlijsten kunnen worden afgenomen, moeten deze worden aangepast aan de hulpvorm en de organisatie.