Doel
Het doel van de DVL is om eventuele sociaal-emotionele problematiek vast te stellen en ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart te brengen. De resultaten geven inzicht in het sociaal-emotioneel functioneren van de leerling in de klas. Ook geven de resultaten inzicht in de houding van de leerling ten opzichte van medeleerlingen, docenten en schoolwerk.
Doelgroep
Leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool en het speciaal onderwijs (po en vo).
Materialen
Het schriftelijk materiaal bestaat uit een handleiding en een korte digitale gedragsobservatielijst.
Gebruik
De DVL omvat 35 vragen over vier onderdelen: egocentrisme; zelfwaardering; taakgerichtheid; sociabiliteit.
Op een zespuntsschaal geeft de docent aan in hoeverre een stelling van toepassing is op de leerling. De docent kan de DVL digitaal invullen. Het invullen duurt tien minuten. Het instrument is bedoeld voor het gebruik bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Aangeraden wordt het instrument te gebruiken in combinatie met de Leerlingen Vragenlijst (LVL) om het oordeel van leerling en docent met elkaar te vergelijken.
De resultaten staan op een profielblad. Hierop staan de scores op de verschillende onderdelen. Op het profielblad staat ook een advies over extra begeleiding die ingezet kan worden. Daarnaast staat op het profielblad informatie over de houding van de leerling in de klas. Voor interpretatie van de resultaten kan de bijbehorende leeswijzer gebruikt worden.