Doel
Doel van de CERQ is het meten van verschillende cognitieve copingstrategieën, zowel in algemene zin als naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis. Een copingstrategie is een manier waarop mensen met bepaalde vervelende gebeurtenissen omgaan. Het kan van belang zijn voor het hulpverleningsproces om te weten welke copingstrategieën iemand hanteert om bijvoorbeeld betere copingstrategieën aan te leren of minder goede copingstrategieën af te leren. De CERQ kan ook gebruikt worden bij wetenschappelijk onderzoek naar beschermende factoren en risicofactoren bij het ontstaan van emotionele en psychosociale problemen.
Doelgroep
De CERQ is geschikt voor jongeren vanaf 12 jaar en volwassenen. De vragenlijst is ook bruikbaar bij specifieke populaties, zoals chronisch zieke jongeren of jongeren die een bepaalde traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt.
Materialen
- Handleiding
- Vragenlijst (op papier en digitaal)
- Scoringsmal
Gebruik
De vragenlijst bestaat uit 36 stellingen. Jongeren geven op een vijfpuntsschaal aan in hoeverre zij het met de stellingen eens zijn, van '(bijna) nooit' tot '(bijna) altijd'. Stellingen zijn bijvoorbeeld 'Ik denk dat ik als persoon 'sterker' word door de situatie' en 'Ik denk er telkens aan hoe vreselijk de situatie is geweest'.
De CERQ bestaat uit negen schalen: jezelf de schuld geven; accepteren; rumineren; concentreren op andere, positieve zaken; concentreren op planning; positief herinterpreteren; relativeren; catastroferen; en anderen de schuld geven.
De vragenlijst kan worden ingevuld om algemene copingstrategieën te meten, maar ook met betrekking tot een specifieke gebeurtenis. De vragen zijn dan hetzelfde, maar de instructie verandert. De vragenlijst kan zowel individueel als groepsgewijs worden afgenomen, en zowel op papier als met de computer. Invullen duur ongeveer tien minuten.