Doel
Specifieke doelen van het instrument zijn het screenen van kinderen van wie het waarschijnlijk is dat zij spraak- of taalmoeilijkheden hebben, het identificeren van de pragmatische problemen bij de communicatie (pragmatiek is het vermogen om een communicatievorm te kiezen die past bij de gesprekspartner, de context en de situatie) en het assisteren in het identificeren van kinderen die voor autisme onderzocht moeten worden.
Doelgroep
De CCC-2-NL is geschikt voor gebruik bij kinderen van 4 tot en met 15 jaar die in zinnen spreken.
Materialen
- Handleiding
- Vragenlijst voor ouders
- Overzichtsformulier
- Scoringsmallen
Online afnemen is mogelijk.
Gebruik
De vragenlijst bestaat uit zeventig items, verdeeld over tien subschalen: spraak; syntax; semantiek; coherentie; ongepaste initiatie; stereotype taal; gebruik van context; niet-verbale communicatie; sociale relaties; en interesses. Deze laatste twee schalen meten gedrag dat kan passen bij autisme.
Op basis van de verschillende schalen kunnen drie samengestelde scores berekend worden: een algemene communicatiescore, de sociale interactiescore en de pragmatiekscore.
Ouders of verzorgers geven bij een reeks beschrijvingen over hoe kinderen communiceren op een driepuntsschaal aan hoe vaak zij het beschreven gedrag zien. De CCC-2-NL wordt individueel afgenomen. Afname kan schriftelijk of digitaal en duurt ongeveer tien minuten.
Het instrument mag worden afgenomen door onder anderen intern begeleiders en beroepskrachten met een bachelor- of hbo-diploma in medische wetenschappen, paramedische wetenschappen, psychologie, pedagogiek en orthopedagogiek.