Doel
In de thuis- of schoolomgeving beoordelen van dagelijks gedrag gerelateerd aan executieve functies. De informatie kan worden gebruikt bij screening, diagnostiek en behandeling van kinderen.
Doelgroep
De BRIEF-2 is geschikt voor kinderen van 5 tot 18 jaar.
Materialen
- Handleiding
- Oudervragenlijst
- Leerkrachtvragenlijst
- Zelfrapportage
- Profielformulieren
- BRIEF-2 screeners voor ouders, leraren en zelfrapportage
Er is ook een digitale versie beschikbaar van de BRIEF-2.
Gebruik
Er zijn drie versies van de BRIEF-2: een ouderrapportage (59 items), een leraarrapportage (58 items) en voor kinderen van 11-18 jaar een zelfrapportage (52 items). Aangeraden wordt om minstens twee informanten te bevragen. Items zijn verdeeld over acht subschalen: 1) inhibitie, 2) zicht op eigen gedrag, 3) flexibiliteit, 4) emotieregulatie, 5) uit zichzelf beginnen, 6) werkgeheugen, 7) plannen en ordenen en 8) taakgedrag. Op basis hiervan kunnen een gedragsregulatie-, emotieregulatie- en cognitieve-regulatie-index en een totaalscore worden berekend. Het invullen van de BRIEF-2 duurt ongeveer een kwartier. Om de BRIEF-2 te mogen interpreteren is ruime kennis van testconstructie, toepassing en interpretatie nodig.
De BRIEF-2 screeners zijn breed inzetbaar en mogen ook geïnterpreteerd worden door mensen die onvoldoende gekwalificeerd zijn voor het interpreteren van de complete BRIEF-2.