Doel
De BESTE meet cliëntsatisfactie en ervaring van effect na afloop van de geboden hulp.
Doelgroep
De BESTE wordt afgenomen bij ouders, aanmelders en hulpverleners van jongeren tot 23 jaar die cliënt zijn van de jeugdzorg en jeugdgezondheidszorg.
Materialen
De BESTE bestaat uit een :
Drie versies van de vragenlijst, namelijk:
- BESTEou (voor ouders)
- BESTEhv (voor hulpverleners)
- BESTEam (voor aanmelders)
Gebruik
De BESTE bestaat uit een zevental of negental vragen afhankelijk van welke versie wordt gebruikt. Cliëntsatisfactie wordt gemeten op basis van twee componenten: de ervaren effectiviteit en de tevredenheid. De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Verandering in gedrag van het kind
- Verandering in het gezin
- Verandering in de opvoeding
- Verheldering van zicht op het kind
- Duur van de hulpverlening
- Zou de ouder/hulpverlener/aanmelder anderen deze hulpvorm aanraden?
- Korte reactie in trefwoorden op verleende hulp (BESTEou)
- Had de geboden hulp achteraf beter gekund? (BESTEhv, BESTEam)
- Maakt het gezin na de geboden hulp gebruik van andere vormen van hulpverlening? (BESTEhv, BESTEam)
- Reactie op het contact met dit gezin tijdens de hulp (BESTEhv, BESTEam)
De BESTE wordt na afloop van een hulpverleningsproces afgenomen, om zo achteraf de cliëntsatisfactie te meten. Zowel de ouder, de hulpverlener en de aanmelder vullen na afloop van het hulpverleningsproces individueel de BESTE in.
De afnameduur is ongeveer 5 minuten.