Doel
De B-toets is een instrument dat de bejegening van de hulpverlener richting de cliënt binnen het hulpverleningsproces in kaart brengt, om dit waar mogelijk te verbeteren. Hierbij kan het gaan om de bejegening van één betreffende hulpverlener, maar ook om de algemene bejegening.
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit leerkrachten en uitvoerende hulpverleners binnen jeugdzorg.
Materialen
Dit instrument bestaat uit een:
- handleiding
- ouderlijst
- jongerenlijst
- scoreformulier
- scoringsprofiel
Gebruik
De B-toets bestaat uit 24 vragen over de mate waarin de hulpverlener een aantal gedrags- en houdingsaspecten heeft uitgevoerd die samenhangen met een juiste bejegening. De vragen worden gemeten op een 6- puntsschaal die loopt van "zeer slecht" tot "goed". De items worden onderverdeeld in 8 acht categorieën: duidelijkheid, betrokkenheid, gelijkwaardigheid, betrouwbaarheid, aansluiting, respect, goed contact en positieve feedback.
De B-toets wordt door de cliënt ingevuld na afloop van een hulpverleningstraject, dit kunnen zowel de ouders als de jongeren zelf zijn. Ook is het mogelijk om de hulpverlener zelf de vragenlijst in te laten vullen, wat wel ten kosten kan gaan van de objectiviteit. Daarnaast kunnen hulpverleners over elkaar de B-toets invullen, waardoor er dialoog plaatsvindt over de bejegening.
Een gemiddelde van 4 of hoger op een categorie geeft aan dat de bejegening voldoende is. Een score van 84 of hoger als som van alle items impliceert ook een voldoende.
De afname duur is ongeveer 5 tot 15 minuten.