Landelijke monitor Sociale Veiligheid in en rond scholen
Deze monitor levert een actueel beeld van de veiligheidssituatie in en rond de school, zoals leerlingen en personeel die ervaren. De monitor Sociale Veiligheid is in 2005/2006 door het ITS ontwikkeld en sindsdien vier keer in opdracht van het Ministerie van OCW landelijk uitgevoerd in het voortgezet onderwijs en twee keer in het primair onderwijs. De monitor Sociale Veiligheid 2012 is in samenwerking tussen Regioplan en het ITS uitgevoerd. In 2014 en 2016 voert het ITS de monitor wederom uit in het voortgezet en primair onderwijs. De dataverzameling verloopt primair via het internet. Door de digitale dataverzameling is het, zonder veel inspanning, mogelijk om een zeer groot aantal scholen, leerlingen, personeelsleden en leidinggevenden deel te laten nemen aan het onderzoek.
Het ITS biedt scholen de mogelijkheid de sociale veiligheid door het ITS per school te laten onderzoeken. De landelijke monitor is zo opgezet dat de resultaten van individuele deelname toegevoegd kunnen worden aan de gegevens van de verschillende landelijke monitoren. Deze individuele deelname staat bekend als de ITS Veiligheidsmonitor. Een belangrijk onderdeel in de systematiek van zowel de landelijke als de niet-landelijke afname is de terugkoppeling op schoolniveau door middel van een locatierapportage. Op deze wijze krijgt een school goed inzicht in de eigen veiligheid en daarmee vergeleken de veiligheid van de meest recente landelijke resultaten.
Instelling
ITS - Radboud Universiteit Nijmegen (tot 2016)
Regioplan Beleidsonderzoek
Praktikon (vanaf 2016)
Methode
Jaar dataverzameling
Vanaf 2005/2006 iedere twee jaar.
Instrumenten
Internet-vragenlijst
Afname
De dataverzameling verloopt primair via het internet. Door de digitale dataverzameling is het, zonder veel inspanning, mogelijk om een zeer groot aantal scholen, leerlingen, personeelsleden en leidinggevenden deel te laten nemen aan het onderzoek.
Steekproefgrootte en respons
Populatie
Leerlingen en personeel van po- en vo-scholen.
Steekproefgrootte
In 2016 hebben 284 unieke locaties van het primair onderwijs deelgenomen en 91 van het voortgezet onderwijs. In het primair onderwijs hebben 12.717 leerlingen, 3.164 personeelsleden, 370 leidinggevenden en 938 ouders deelgenomen aan het onderzoek. In het voortgezet onderwijs 22.309 leerlingen, 2.831 personeelsleden en 228 leidinggevenden.
Publicatiegegevens
De resultaten van dit onderzoek zijn gebruikt voor de cijfers over: