Wat gebeurt er in de hersenen en het lichaam tijdens en na traumatische ervaringen?

Webinar

Dit webinar gaat over hoe kennis van het brein onmisbaar is in het werken met kinderen, jongeren en ouders. Dit is het eerste webinar van een tweeluik. 

Datum: 
Plaats: 

Online

Organisator: 
Trauma Informed Academy i.s.m. Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals
Tijd: 
16.00 - 17.00 uur
Kosten: 
Gratis
Website: 
Vakmanschap.1sociaaldomein.nl
Details-omschrijving: 

Om je te kunnen aanmelden, moet je je eerst registreren bij de community van Platform Vakmanschap.

Aanmelden

Waarom werkt het denkvermogen niet meer bij gevoelens van angst, stress of bedreiging? Welk gedrag laat een kind, jongere, leerling of ouder dan zien en hoe herken je dat? Hoe zorg je dat iemand zich veilig genoeg voelt om uit die overlevingsstand te komen? Trainers Nikki Nooteboom en Jeanie Overduin van de Trauma Informed Academy nemen deelnemers in twee webinars mee in de logische wereld van neurobiologie. 

Zij laten onder meer zien dat onder zichtbaar gedrag een proces gaande is dat gedrag en gedachtes aanstuurt. Dat gebeurt als iemand zich vanbinnen onveilig voelt. Je kunt het niet zien en de leerling, cliënt, patiënt of de ouder is zich er vaak zelf niet van bewust. 

Wanneer iemand zich vanbinnen onveilig voelt, gaat de persoon in de overlevingsstand. Bijvoorbeeld een kind in de klas dat 'maar niet luistert', 'te druk' is, 'weinig contact maakt' of 'maar niet vooruit te branden' is. Vermoedens van bijvoorbeeld ADHD of een vorm van autisme komen snel om de hoek kijken. De ondersteuning die het kind krijgt houdt echter vaak geen rekening met mogelijke interne onveiligheid wat geworteld ligt in trauma. In dit webinar leer je hoe dat werkt, hoe je het kunt herkennen en leer je over jouw rol als professional.

Onderwerpen

  • De basisprincipes van Trauma Informed: de neurobiologie en processen in het brein die gedrag aansturen.
  • Het herkennen van 'neurologische staten' van gedrag zoals agressie, stress of emotieloos om het gedrag beter te begrijpen.
  • Informatie over het onbewuste, om signalen te herkennen van interne veiligheid of onveiligheid, zowel bij jezelf als bij de ander.
  • De shift van 'top-down denken' naar 'bottom-up voelen'.
  • De rol die professionals spelen in het co-reguleren met hun leerling, cliënt of patiënt. 

Voor wie?

Dit webinar is voor iedereen uit de zorg, hulpverlening en het onderwijs. Er worden voorbeelden gebruikt die aansluiten bij professionals die werken met kinderen, jongeren en ouders.

Tweeluik

Dit is het eerste webinar van een tweeluik voor iedereen uit de zorg, hulpverlening en het onderwijs. In het tweede webinar wordt dieper ingegaan op het belangrijkste principe van Trauma Informed werken: bewustwording van de processen in je brein, terwijl je in verbinding staat met een ander. Het legt de basis voor een veilige relatie met kinderen, jongeren en ouders. Meld je hier aan voor deel 2

Vragen

Heb je vragen? Mail dan naar platform@nji.nl.