Onderzoek naar chronisch schoolverzuim laat een duidelijk verband zien tussen schoolaanwezigheid en armoede. Schoolaanwezigheid gaat dus niet alleen over het voorkomen van thuiszitten, maar ook over kansengelijkheid.
Kinderen en jongeren in armoede kunnen moeite hebben met naar school gaan en met leren door de omgeving waarin ze opgroeien. Bijvoorbeeld door stress van hun ouders, doordat ze zelf minder goed in hun vel zitten of doordat ze belast worden met baantjes en extra taken. Vaak is er een combinatie van problemen, zoals geldzorgen en mantelzorger zijn. Of ze zijn gevlucht en hebben geen status, maar wel geldzorgen en trauma's. Ook kunnen de woonomstandigheden en het ontbreken van een steunend netwerk van grote invloed zijn.
Tijdens de plenaire inleiding gaan Lisette Buiting van het Mundus College in Amsterdam (Nieuw-West) en Ellen Donkers van het NJi in op wat dit betekent voor de schoolgang en het bevorderen van schoolaanwezigheid.
Workshops
Tijdens de bijeenkomst zijn er twee workshoprondes. Geef op het aanmeldformulier de workshops aan die jouw voorkeur hebben.
Je kunt kiezen uit de volgende workshops:
A. Verdieping op de inleiding: handelingsperspectieven voor professionals
Deelnemers gaan met Lisette Buiting en Ellen Donkers dieper in gesprek over wat armoede doet met schoolaanwezigheid. Wat kun je doen? Deelnemers worden uitgenodigd eigen ervaringen en inzichten te delen.
B. Highlights van het INSA-congres 2024 belicht
Eind oktober is het derde Congres van het International Network School Attendance (INSA) in New Orleans. Marije Brouwer en Chaja Deen nemen beiden actief deel aan het congres en nemen een aantal thema's mee naar deze workshop. Zij geven ook een bespiegeling op de ontwikkelingen in Nederland.
C. De praktijk aan het woord: omgaan met armoede en schoolaanwezigheid in het mbo
Schoolaanwezigheid gaat ook over alle middelen hebben om de studie te kunnen volgen. In het mbo is het MBO Studentenfonds beschikbaar om studenten met weinig inkomen te voorzien van een tegemoetkoming voor leermiddelen. Het ROC van Amsterdam-Flevoland zet bovendien, gesteund door de gemeente Amsterdam, budgetcoaches in om studenten voor te lichten. Bijvoorbeeld over wat er mogelijk is om financieel gezond te blijven.
Ook is er steeds meer aandacht voor gezondheid en mentaal welzijn. Maar er is nog meer nodig en deels mogelijk. Sandra Linders en René Halberstadt bespreken de mogelijkheden en dilemma's. Waar ligt de grens van wat de school kan en moet doen?
D. De praktijk aan het woord: omgaan met armoede en schoolaanwezigheid in het po
Deze workshop is komen te vervallen.
E: Kennisdeling vanuit de eigen praktijk: uitwisseling en verdieping op basis van actuele vragen van deelnemers
Geef bij de aanmelding voor deze workshop aan waar jouw belangstelling naar uitgaat of welke vraag bij jou speelt. Tijdens de vorige bijeenkomst is bijvoorbeeld gesproken over onderwerpen als: hoe bied je maatwerk? Hoe creëer je draagvlak voor schoolaanwezigheid? En wat komt er allemaal kijken bij multidisciplinair begeleiden?
Schoolaanwezigheid
Schoolaanwezigheid betekent dat elk kind zich op basis van eigen mogelijkheden zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Het kunnen deelnemen aan onderwijs, in welke vorm of op welke plek dan ook, is een belangrijke voorwaarde. Vertrekpunt is een positief pedagogisch schoolklimaat waar alle leerlingen zich welkom, veilig en gehoord voelen. En waar onderwijs en soms ook zorg op hun behoeften worden afgestemd.
Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid
De bijeenkomsten van het KNSA worden gefaciliteerd door het NJi in samenwerking met het Steunpunt Passend Onderwijs, Ingrado en Twentse Belofte. Het KNSA baseert zich op het wetenschappelijk MD-MTSS model dat Patricia Graczyk en Christopher Kearney ontwikkelden. Lees meer over het KNSA.
Vragen?
Heb je een inhoudelijke vraag? Mail dan naar Vincent Fafieanie. Heb je een vraag over het aanmelden voor de bijeenkomst? Mail dan naar Nance van Asselt.