Doel
De SDQ meet psychosociale problematiek en vaardigheden bij kinderen en jongeren. Het gaat hier om een snelle screening: de verschillende domeinen worden zeer globaal onderzocht.
Doelgroep
Kinderen en jongeren van 2 tot en met 17 jaar.
Materialen
- Vragenlijst voor ouders en leerkrachten en dagleidsters over kinderen van 2 tot 4 jaar
- Vragenlijst voor ouders en leerkrachten over kinderen van 4 tot en met 17 jaar
- Vragenlijst voor jongeren van 11 tot en met 17 jaar
- Scoringsmal
- Scoringsprogramma
Gebruik
De SDQ bevat 25 items, onderverdeeld in vijf subschalen: hyperactiviteit/aandachtstekort; emotionele problemen ;problemen met leeftijdsgenoten; gedragsproblemen; prosociaal gedrag.
Er wordt een totale probleemscore gemeten en een score op elke subschaal. De vragen worden beantwoord met 'niet waar', 'een beetje waar' of 'zeker waar'. Voorbeelden van vragen zijn 'Ik word erg boos en ben vaak driftig' en 'Ik ben aardig tegen jongere kinderen'.
Daarnaast is er een impactschaal. Deze schaal geeft informatie over de intensiteit en duur van de waargenomen moeilijkheden, het dagelijks functioneren en de gevolgen voor de omgeving. Ook kan per versie voor een follow-up-variant worden gekozen wanneer herhaalde afname gewenst is, bijvoorbeeld na een behandeling.
Ouders en leraren vullen de SDQ in. Jongeren vanaf 11 jaar vullen de lijst doorgaans in onder begeleiding van iemand. Deze persoon kan toelichting geven, eventuele onduidelijkheden oplossen en zorgen voor een omgeving waarin de jongere de vragenlijst zorgvuldig en volledig kan invullen.
Afname duurt ongeveer een kwartier.
Het wordt aanbevolen de SDQ door minimaal twee informanten te laten invullen, bij voorkeur een ouder en leerkracht.