De onafhankelijke vertrouwenswerkorganisatie Jeugdstem kreeg in 2022 anderhalf keer zo veel vragen en klachten over jeugdzorg als het jaar daarvoor. Dat staat in het jaarverslag van Jeugdstem, voorheen het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ).
Vooral het aantal klachten over bejegening nam toe. Van de ingediende klachten ging bijna de helft over de houding van jeugdprofessionals. Volgens Jeugdstem is het noodzakelijk dat de jeugdzorg investeert in het vermogen van haar medewerkers om een respectvolle relatie op te bouwen met jongeren en ouders. Dat komt de samenwerking ten goede en zal veel onvrede voorkomen.
Vrijheidsbeperkende maatregelen
Verder kreeg Jeugdstem vorig jaar veel signalen over vrijheidsbeperkende maatregelen in open jeugdhulpinstellingen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om afzondering op de eigen kamer op vaste tijden, kamercontroles, het bekijken van de telefoon van de jongere en het vastpakken van jongeren. Jeugdstem wijst erop dat vrijheidsbeperkende maatregelen niet zijn toegestaan in de open jeugdhulp.
Laagdrempelige klachtenregeling
Jeugdstem benadrukt het belang van een laagdrempelige klachtenregeling. Vorig jaar gaf Jeugdstem daarover 52 keer een signaal af aan een organisatie. Organisaties hadden bijvoorbeeld geen klachtenregeling of hadden een regeling die niet voldeed aan de eisen van de Jeugdwet. Ook was soms informatie over de procedure onjuist of onvindbaar, of duurde de klachtenbehandeling te lang. Bij een organisatie vroeg de onafhankelijke klachtencommissie 30 euro om een klacht in behandeling te nemen. Daarmee is de klachtenprocedure niet meer laagdrempelig, aldus Jeugdstem.
Gehoord en begrepen
Dat er veel vragen en klachten binnenkomen over bejegening, vindt Nikki Udo een belangrijk signaal. 'Bij bejegening gaat het erom dat jongeren en ouders zich gehoord en begrepen voelen. Voor een goede samenwerking is het nodig om écht te luisteren naar hun inbreng en daar ook iets mee te doen. Ook is het belangrijk om hen goed te informeren en een terugkoppeling te geven over afwegingen en beslissingen. Dat verbetert de kwaliteit van de jeugdhulp. Bovendien hebben jongeren en ouders het recht om hun mening te geven en mee te denken over zaken die gaan over hun leven, ook in de jeugdhulp.'
Stilstaan en reflecteren
Klachten over bejegening vinden vaak hun oorzaak in ongelijkwaardigheid in de communicatie, vertelt Udo. 'Communicatie, samenwerking en participatie van jongeren in hun hulptraject, daar kan elke professional aan werken. Sta soms even stil en reflecteer. Voelen de jongeren en ouders met wie je werkt zich gehoord? Er zijn concrete dingen die je daarvoor kunt doen. Wees nieuwsgierig. Luister zonder oordeel naar wat jongeren en ouders vertellen. Vraag naar hun wensen en behoeften. Vraag wat ze al geprobeerd hebben om hun probleem op te lossen. En bespreek ook wat er goed gaat in het gezin.'
Bron: Jeugdstem
Meer informatie
Lees ook
-
Hoe werk ik goed samen met jongeren en hun ouders?
Hoe werk ik goed samen met jongeren en hun ouders?Voor wieProfessionalsHulp waar het gezin helemaal achter staat, geeft het beste resultaat. Hoe zorg je dat je goed samenwerkt met kinderen en ouders?
-
Hoe krijg ik een volledig beeld van wat er aan de hand is?
Hoe krijg ik een volledig beeld van wat er aan de hand is?Voor wieProfessionalsVoordat je beslist welke hulp een gezin nodig heeft, breng je in kaart wat er aan de hand is. Welke stappen kun je zetten?
-
Waarom jeugdparticipatie?
Waarom jeugdparticipatie?Jeugdparticipatie is om diverse reden belangrijk. Het NJi presenteert een overzicht over het belang van jeugdparticipatie. Lees meer informatie op deze pagina.
-
Richtlijn Samen met ouders en jeugdige beslissen over passende hulp voor jeugdhulp en jeugdbescherming
Richtlijn Samen met ouders en jeugdige beslissen over passende hulp voor jeugdhulp en jeugdbeschermingProfessionalsDeze richtlijn helpt bij het beoordelen van en beslissen over hulp bij problemen in de opvoeding en ontwikkeling van jeugdigen van 0 tot 18 jaar.