Achterstand door chronische aandoening

Jongeren met een chronische aandoening starten in vergelijking met leeftijdsgenoten vaker op een lager niveau in het onderwijs. Ook stromen ze vaker door naar een lager schoolniveau of verlaten ze het onderwijs voortijdig. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het programma Jongeren Inc.

Naast achterstanden in het onderwijs hebben jongeren met een chronische aandoening ook meer moeite met het vinden van een baan. Dit is terug te zien in minder financiële zelfstandigheid en een lager aandeel jongeren dat op zichzelf woont. Jongeren die naast een chronische aandoening een migratieachtergrond hebben of uit een lage sociaaleconomische positie komen, hebben de grootste achterstanden.

Kansrijke interventies

Om de achterstand van jongeren met een chronische aandoening te verminderen, zijn er verschillende kansrijke interventies die ingezet kunnen worden. Voor professionals zijn er interventies die voorlichting geven en voor de jongere en de ouders zijn er interventies op het gebied van coördinatie, fysieke voorzieningen en empowerment en coaching.

Daarnaast is het volgens de onderzoekers belangrijk om bij elke jongere na te gaan wat hij nodig heeft. Dit hangt onder meer af van het type aandoening en andere kenmerken zoals de migratieachtergrond en de assertiviteit van jongeren en ouders.

Er niet bij horen

'Dit onderzoek laat zien dat het onderwijs zich niet goed kan aanpassen aan de behoefte van jongeren met een chronische aandoening', zegt Ellen Donkers van het Nederlands Jeugdinstituut. 'Het is belangrijk dat iedereen toegang tot onderwijs heeft. School is niet alleen de weg naar een diploma en passend werk, maar ook de plek om sociale contacten op te doen. Wanneer jongeren thuis komen te zitten, missen zij een vanzelfsprekende plek waar ze leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten. Daardoor kan het voelen alsof ze er niet bij horen.'

Donkers geeft graag mee wat professionals kunnen doen om jongeren met een chronische aandoening zo goed mogelijk te helpen. 'Ga allereerst in gesprek met jongeren over wat ze nodig hebben om het onderwijs te volgen dat ze willen volgen. Maatwerk is het startpunt bij het zoeken naar wat past.'

Bron: JongPit

Meer informatie

Bericht JongPit

Lees ook