Als professional is het belangrijk om te weten of je werk het gewenste effect heeft voor kinderen en gezinnen. Je komt hierachter met monitoring: het doorlopend verzamelen en interpreteren van informatie. Vervolgens kun je leren van de uitkomsten. Zelf, en samen met collega's.
Wat is monitoring?
Als professional is het je doel om de hulpvraag van een gezin te beantwoorden. Daarbij wil je doen wat werkt. Je wilt daarom weten of jouw inzet helpt. En of de aanpak of methode die je hebt gebruikt het gewenste effect heeft. Met monitoring kun je antwoord krijgen op deze vragen.
Monitoring houdt in dat je informatie verzamelt over wat je doet. Ook onderzoek je hoe het gaat met het kind en het gezin. Deze informatie blijf je bijhouden en interpreteren. Hierdoor kom je erachter welke factoren ervoor zorgen dat het kind en het gezin beter met de problemen kunnen omgaan. Ook wordt duidelijk welke aspecten nog niet beter gaan, en waarvoor iets anders of nog iets meer nodig is.
Het verschil tussen evalueren en monitoren
Het belangrijkste verschil tussen evalueren en monitoren is dat evalueren eenmalig is, en monitoren doorlopend plaatsvindt. Je voert op vaste momenten een reeks metingen uit. Dit doe je met speciale vragenlijsten. Je meet dan bijvoorbeeld gedragsverandering of gezondheidswinst. Door op meerdere momenten te evalueren, signaleer je op tijd of de hulpvraag afneemt of niet.
Wat levert monitoring op?
Als professional weet je of je het goede doet als je met kind en gezin evalueert hoe de door jou ingezette hulp en methode bijdragen aan het verminderen van de zorgvraag. Je houdt met monitoren zicht op je resultaten bij een bepaald type probleem in een gezin of bij een kind. Zo weet je welke stappen je moet zetten om bij dit gezin het doel te bereiken. Ben je op het goede spoor? Dragen jouw activiteiten bij aan je subdoelen in de begeleiding van dit kind of gezin? Wat gaat goed en wat kan beter? Welke factoren hebben bijgedragen aan de vermindering van het ervaren probleem bij dit kind of gezin? Monitoring zorgt ervoor dat je werk effect heeft. Daarmee help je een gezin verder, en werk je zelf met meer voldoening. Het is dan ook belangrijk om te onthouden dat monitoring altijd zinvol is, ook bij tijdsdruk of een grote caseload.
De impact van monitoren in teamverband
Als er meerdere professionals bij een gezin betrokken zijn, reflecteer je met het team op ieders bijdrage. Zo kun je van elkaar leren. Je stuurt dan de behandeling of begeleiding bij, om de meeste impact te maken. Daarna kun je de gegevens uit meerdere hulptrajecten gebruiken om samen te leren. Je ontdekt op groepsniveau of populatieniveau wat werkt. Je bespreekt de gegevens zodat er een gezamenlijk beeld ontstaat over de kwaliteit van jullie zorg. Samen bespreek je waar jullie trots op zijn, wat verbeterd moet worden en hoe jullie dat willen doen. Dat gesprek herhaal je regelmatig. Zo komt een blijvend lerende beweging op gang.
Meer informatie
- Gebruik monitoren om te leren: Zeven tips voor monitoring (NJi)
- Vul de checklist in en ontdek waar de belangrijkste lessen zijn te leren bij monitoren: Meten, bespreken en verbeteren met de Lerende Databank Jeugd (Sejn.nl)
- Verwerk de uitkomsten van de checklist en ga aan de slag met de bouwstenen van het Kwaliteitskompas (NJi)
- Verwerk in iedere bouwsteen welke tools je inzet voor een lerende beweging: SEJN-tools (Sejn.nl)
- Onderbouw in je kwaliteitskompas welke tools je inzet per onderdeel van de cyclus: Meten, bespreken en verbeteren met de Lerende Databank Jeugd (Sejn.nl)
- Als je een gesprek wilt gaan voeren over cijfers, kun je gebruik maken van de tool Samen in gesprek over cijfers (NJi)
Lees ook
-
Wat speelt er in onze gemeente?
Wat speelt er in onze gemeente?Voor wieProfessionalsBeleidsmakersOp deze pagina lees je welke methoden er beschikbaar zijn om in jeugdorganisaties merkbare veranderingen te signaleren.
-
Praat regelmatig over gegevens
Praat regelmatig over gegevensVoor wieProfessionalsBeleidsmakersBespreek je gegevens. Het is belangrijk om over data te praten, met verschillende partijen. Bekijk hier vier vragen die je helpen gesprekken te voeren over data.
-
Kwaliteitskompas: samen maken we het verschil voor kinderen en jongeren
Kwaliteitskompas: samen maken we het verschil voor kinderen en jongerenVoor wieBeleidsmakersBen jij beleidsmaker bij een gemeente, zorgaanbieder of in het onderwijs? Benut het Kwaliteitskompas om betere resultaten te bereiken.
-
Zeven tips voor monitoring
Zeven tips voor monitoringVoor wieProfessionalsBeleidsmakersBij monitoring verzamel je informatie om te beoordelen of je je doelen bereikt. Deze zeven tips helpen daarbij.