Smaaklessen is een lesprogramma over eten waarin het beleven van voedsel centraal staat. Door te proeven, voelen, horen, ruiken en kijken, verkennen kinderen hun eten. Het doel van de interventie is om kinderen op de basisschool te stimuleren bewuste keuzes te maken voor een gevarieerd, gezond en duurzaam eetpatroon.
- Erkend als:
- Effectief volgens eerste aanwijzingen
De effectiviteit van de interventie is aangetoond met een voor- en nameting. Er zijn twee studies beschikbaar, waarvan minimaal één is uitgevoerd in Nederland. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Gezondheid
- Leeftijd:
- 4 tot en met 12 jaar
- Doel:
- Bevorderen positieve ontwikkeling, Preventie van problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doelgroep
De hoofddoelgroep bestaat uit 4-12 jarige basisschoolleerlingen. Intermediaire doelgroepen zijn leerkrachten en ouders van de basisscholen die deelnemen aan Smaaklessen.
Aanpak
Tijdens Smaaklessen proeven leerlingen herhaaldelijk (on)bekende producten in een positieve context. In de lessen komen vijf thema's aan bod: smaak, gezond eten, voedselproductie, consumentenvaardigheden en koken. Leerkrachten geven zelf de lessen en bereiden deze voor. Smaaklessen wordt versterkt in de thuisomgeving, door ouders op verschillende manieren bij Smaaklessen te betrekken.
Tijdsinvestering
De interventie bestaat uit vijf lessen.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Smaaklessen is een mooi en toegankelijk programma. De uitvoering is goed uitgewerkt met veel ruimte voor flexibiliteit. Naast een goede theoretische onderbouwing zijn de werkzame elementen van het programma helder beschreven.
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met:
Steunpunt Smaaklessen & EU-Schoolfruit, WUR
0317 - 48 59 66